کاشت سبزی در خانه

کاشت سبزی در خانه

در این راهنما برای مبتدیان، نحوه کاشت انواع سبزیجات در خانه، کشت سبزی در آپارتمان، کاشت سبزی در گلدان پلاستیکی و… آموزش داده می شود.

باغبانی سبزیجات برای افرادی مبتدی

می پرسید چرا باغ؟ در مورد لذت بردن از بهترین سبزیجات و میوه های تازه رسیده که خودتان کاشته اید، صحبت میکنیم. اگر هرگز طعم میوه و سبزی تازه باغ را نچشیده اید، از طعم شیرین، آبدار و بافت های پر جنب و جوش آن شگفت زده خواهید شد. هیچ چیز شبیه سبزیجات تازه نیست، به خصوص اگر خودتان آنها را پرورش دهید – که می توانید!

ممکن است در ابتدا دلهره آور به نظر برسد، اما باغبانی یک سرگرمی بسیار مفید است. در این مقاله، ما اصول اولیه باغبانی و برنامه ریزی برای کاشت سبزیجات همچنین ترفند کاشت سبزیجات در خانه را توضیح می دهیم: نحوه انتخاب مکان مناسب برای باغ خود، نحوه ایجاد باغچه با اندازه مناسب و نحوه انتخاب سبزیجات برای رشد.

 

کاشت سبزی در خانه

  1. مکان مناسب کاشت سبزی را انتخاب کنید.

انتخاب یک مکان خوب برای منطقه کاشت سبزی جات شما کاملاً کلیدی است. در اینجا چند نکته برای انتخاب یک سایت خوب وجود دارد:

نقطه آفتابی: بیشتر سبزیجات به 6 تا 8 ساعت نور مستقیم خورشید در روز نیاز دارند. چند سبزی (عمدتاً سبزیجات برگدار) وجود دارد که مقداری سایه را تحمل می کنند. خاک باید به خوبی زهکشی شده باشد و مرطوب نباشد. اگر خاکی با زهکشی ضعیف در محل استخر آب دارید، برای بهبود زهکشی، سبزیجات را در یک بستر مرتفع بکارید. خاک مرطوب به معنای ریشه های مرطوب است که

خاک باید به خوبی زهکشی شده باشد و مرطوب نباشد. اگر خاکی با زهکشی ضعیف در محل استخر آب دارید، برای بهبود زهکشی، سبزیجات را در یک بستر مرتفع بکارید. خاک مرطوب به معنای ریشه های مرطوب است که می تواند به ریشه های پوسیده تبدیل شود. اگر خاک صخره ای دارید، سنگ ها را بشویید و بردارید، زیرا در رشد ریشه اختلال ایجاد می کنند و گیاهان ضعیف تری ایجاد می کنند.

پایدار و بدون باد: از مکان هایی که بادهای شدیدی دریافت می کنند که می تواند گیاهان جوان شما را کوبیده یا گرده افشانی ها را از انجام کار خود باز دارد، اجتناب کنید. همچنین در مکانی کاشت نکنید که ترافیک زیادی در آن وجود دارد یا به راحتی سیل می‌آید.

خاک غنی از مواد مغذی: خاک شما گیاهان شما را تغذیه می کند. اگر خاک فقیر از نظر مواد مغذی دارید، سبزی فقیر و ناسالم خواهید داشت. مقدار زیادی مواد آلی را با هم مخلوط کنید تا به رشد گیاهان خود کمک کنید.

2- انتخاب اندازه باغچه: از کوچک شروع کنید!

کاشت سبزی در سبد میوه

به یاد داشته باشید: بهتر است به یک باغ کوچک افتخار کنید تا اینکه از یک باغ بزرگ ناامید شوید!

یکی از رایج ترین اشتباهاتی که مبتدیان مرتکب می شوند این است که خیلی زود کاشت می کنند. انتخاب باغچه، جعبه میوه، گلدان یا …. برای کاشت سبزیجات را با برنامه ریزی انجام دهید. از اندازه های کوچک شروع کنید و فقط چیزی را رشد دهید که می دانید خود و خانواده تان خواهید خورد.

اندازه باغ: اگر در زمین کاشته شود، یک باغ 10 در 10 اینچی (100 فوت مربع) یک اندازه قابل مدیریت است. 3 تا 5 سبزی مورد علاقه خود را انتخاب کنید و از هر کدام 3 تا 5 گیاه بخرید.

اگر در یک بستر مرتفع کاشته می‌شود، سایز 4 x 4 یا 4 x 8 برای مبتدیان خوب است. اگر می‌خواهید بزرگ‌تر باشد، یک باغ 12×24 اینچی در زمین احتمالاً اندازه مناسبی باشد. به عنوان مثال، باغی که یک خانواده چهار نفره را تغذیه می کند می تواند شامل موارد زیر باشد: 3 بخش کدو زرد. 1 بخش کدو سبز؛ 10 عدد بذر فلفل دلمه ای؛ 6 بوته گوجه فرنگی؛ 12 بوته بامیه؛ یک ردیف 12 فوتی لوبیا بوته ای؛ 2 بخش خیار گلخانه ای؛ 2 بخش بادمجان؛ 6 بخش برای ریحان؛ 1 بخش رزماری و چند گیاه کم رشد مانند پونه کوهی، آویشن و مرزنجوش.

اندازه باغ شما هر چه باشد: هر چهار فوت یا بیشتر، مطمئن شوید که مسیرهایی دارید که به شما امکان می دهد به گیاهان خود برای علف هرز و برداشت دسترسی داشته باشید. فقط مطمئن شوید که بتوانید به راحتی و بدون پا گذاشتن روی خاک به مرکز باغ خود برسید.

انتخاب سبزی برای کاشت در سبد میوه:

کاشت سبزی در سبد میوه

  • به عنوان یک مبتدی، با انتخاب سبزیجات آسان که مولد نیز هستند شروع کنید. ما ده سبزی آسان را در زیر فهرست کرده ایم. با این حال، توصیه میشود از کارشناسان این کار سوال کنید تا بدانید چه گیاهانی در منطقه شما بهترین رشد را دارند. برای مثال، اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که هوای بسیار گرم دارد، سبزیجاتی که هوای خنک‌تری را ترجیح می‌دهند ممکن است دچار مشکل شوند.
11 سبزی آسان براش کاشت در خانه:
  1. بذر کاهو
  2. لوبیا سبز
  3. تربچه
  4. گوجه فرنگی (انواع بوته ای یا گوجه گیلاسی ساده ترین هستند)
  5. بذر کدو سبز
  6. فلفل تند
  7. بذر فلفل دلمه ای
  8. چغندر
  9. هویج
  10. اسفناج یا کلم پیچ
  11. نخود فرنگی
  • در دسترس بودن بذر سبزیجات را در نظر بگیرید. شاید بخواهید به جای کلم یا هویج که به راحتی در دسترس هستند، گوجه فرنگی پرورش دهید. همچنین، برخی از سبزیجات در زمان رشد خانگی بسیار برتر هستند، تقریباً حیف است که آنها را در نظر نگیریم (ما به کاهوی باغی و گوجه فرنگی فکر می کنیم).
  • برای مراقبت از گیاهان خود در طول فصل رشد آماده باشید. به یاد داشته باشید که گوجه فرنگی و کدو سبز در اواسط تابستان قوی تر می شوند. اگر بخشی از تابستان را در سفر هستید، به کسی نیاز دارید که از محصولات مراقبت کند وگرنه آنها خراب خواهند برد. یا می‌توانید محصولات فصل سرد مانند کاهو، کلم پیچ، نخود و سبزیجات ریشه‌دار را در ماه‌های خنک‌تر اواخر بهار و اوایل پاییز بکارید.
  • از دانه های مرغوب استفاده کنید. اگر دانه‌ها جوانه نزنند، پول و زمان شما هدر می‌رود. پول بیشتری که در بهار برای خرید بذرهای آن سال خرج می شود، در زمان برداشت محصول بیشتری را به همراه خواهد داشت.

زمان و مکان کاشت سبزی:

اگر به سادگی دو یا سه بذر گوجه فرنگی می کارید، این فرآیند آسان است. اما اگر قصد دارید محصولات زیادی بکارید، باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

مکان کاشت هر سبزی؟

زمان کاشت هر سبزی؟

 

ترفندهای کاشت سبزی در خانه:

 1-همه سبزیجات به طور همزمان کاشته نمی شوند. سبزیجات «فصل خنک» مانند کاهو و کلم بروکلی و نخودفرنگی در هوای خنک اوایل بهار (و پاییز) رشد می کنند. “فصل گرم” مانند گوجه فرنگی و بذر فلفل تند و خیار تا زمانی که خاک در اواخر بهار و تابستان گرم نشود کاشته نمی شود.

2-سبزی‌های بلند (مانند لوبیاهای قطبی یا ذرت شیرین) را در ضلع شمالی باغ بکارید تا روی گیاهان کوتاه‌تر سایه نزنند. اگر در قسمتی از جعبه کاشت سبزی تان سایه دارید، آن منطقه را برای سبزیجات کوچک و فصل خنک ذخیره کنید. اگر سایه در قسمت‌هایی از باغچه کوچک شما اجتناب‌ناپذیر است، آن مناطق را برای سبزیجات فصل خنک که با گرم شدن هوا از سایه برخوردار هستند، ذخیره کنید.

3-بیشتر سبزیجات یکساله هستند (هر سال کاشته می شوند). اگر قصد دارید محصولات “چند ساله” مانند مارچوبه، ریواس و برخی گیاهان را پرورش دهید، مکان ها یا بسترهای دائمی تهیه کنید.

4-در نظر بگیرید که برخی از محصولات به سرعت بالغ می شوند و دوره برداشت بسیار کوتاهی دارند (تربچه، لوبیا بوته ای). سایر گیاهان، مانند گوجه فرنگی، زمان بیشتری برای تولید دارند، اما مدت زمان بیشتری نیز تولید می کنند. “روزهای بلوغ” معمولاً بر روی بسته بذر ذکر شده است.

طراحی یک باغ کوچک برای کشت سبزی در باغچه یا سبدهای میوه بزرگ:

آموزش کاشت سبزیجات در خانه

برای کمک به مبتدیان، فکر کردیم که دیدن طراحی باغچه سبزیجات می تواند مفید باشد. در اینجا نمونه‌ای از یک باغچه کوچک آورده شده است که عمدتاً از سبزیجات معمولی که به راحتی رشد می‌کنند ،استفاده شده است. همچنین روش قرار دادن گیاهانی که در کنار هم رشد می کنند، را نشان می دهد.

ابزار برنامه ریزی باغ:

سایت https://gardenplanner.almanac.com/  یک ابزار آنلاین عالی برنامه ریزی باغ ارائه می دهد که برنامه ریزی باغچه شما را سرگرم کننده و آسان می کند. با استفاده از این ابزار، نقشه باغچه یا محل کاشت سبزی خود را روی کامپیوتر بکشید و سبزیجات مورد نظر خود را بریزید و به طور خودکار فاصله مناسب برای هر نوع محصول را محاسبه می کند! به این ترتیب، بذر را هدر نمی دهید یا گیاهان خود را شلوغ نمی کنید. Garden Planner به طور خودکار تاریخ یخبندان را برای مکان خاص شما مشخص می کند، سبزیجات آسان را شناسایی می کند، و حتی گیاهان همراه را شناسایی می کند. سپس می توانید طرح خود را چاپ کنید. همچنین این ابزار تاریخ کاشت و برداشت هر سبزی را به شما یادآوری می کند!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن