پلیت کردن بذر

پلیت کردن بذرها منجر به محصول نهایی با شکل و اندازه بسیار همگن می شود. این روش بذر درمانی، کاشت دقیق بذرهایی را که کاشت آنها دشوار است امکان پذیر می کند. علاوه بر این، استفاده از محصولات حفاظتی بر روی بذرهای پلیت شده منجر به اثرات نامطلوب کمتری می شود که اجازه می دهد این بذرها در شرایط بهینه جوانه بزنند.

 پلیت بذر یکی از به روزترین تکنولوژی ها در زمینه کشاورزی و زراعت محسوب می شود. این کار باعث می شود بذرها تا حدی بزرگتر از اندازه شوند. همچنین این کار موجب افزایش وزن بذر ها می شود. بنابراین بذرهای پلیت شده با بذرهای معمولی از نظر ظاهری تفاوت دارند. همچنین رنگ این بذرها تغییر می کند و کاملا قابل تشخیص می باشد. این بذرها گاها در زمین های خاک رسی، با ایجاد فشار روی بذرها، موجب کم شدن کیفیت در کاشت خواهند شد. بذرهایی که پلیت میشوند مناسب برای کشت مستقیم هستند. آنها هیچ تفاوتی از نظر اصالت بذر با بذرهایی که پلیت نمی شوند ندارند. اما بذرهای پلیت شده راندمان رسد بسیار بهتری نسبت به بذرهای بدون پوشش دارند.

پلیت بذر
پلیت بذر
برای آشنایی با ارقام بذر خربزه اینجا کلیک کنید!

ترکیبی از پودرهای پلتینگ (SEFI)، بایندرها (SEBI) و رنگ‌ها (SECO) موارد مورد استفاده در عملیات پلیتینگ بذرها هستند.

4 کلاس مختلف فناوری پلیت بذر

روش قرص نرم

قرص‌های نرم معمولاً قرص‌های سبکی هستند که در تماس با رطوبت نرم می‌شوند و به جوانه دانه اجازه می‌دهند از طریق لایه نرم شده رشد کنند. این فناوری عمدتاً برای بذرهای بزرگتر مورد استفاده قرار می گیرد که در آن ظرفیت جوانه زنی به اندازه کافی قوی است که بتواند از پوشش عبور کند.

روش اسپلیت قرص

اسپلیت قرص ها قرص هایی هستند که در تماس با رطوبت باز می شوند و اجازه می دهند بذر بدون هیچ محدودیتی جوانه بزند. این روش عمدتاً برای بذرهای گیاهی و بذرهای کوچکتر که هنگام استفاده از قرص نرم با مشکل جوانه زنی مواجه می شوند استفاده می شود.

روش قرص مذاب

قرص مذاب، کاشت دقیق را امکان پذیر می کند و در تماس با رطوبت کاملاً متلاشی می شود. این روش عمدتاً برای بذرهای بسیار ریز و بذرهایی که خیلی دیر جوانه می زنند استفاده می شود. جوانه زدن بذرها متوقف نمی شود زیرا قرص پس از کاشت به سرعت متلاشی می شود و بذرها به حالت اولیه و لخت خود باز می گردند.

روش پوشش دهی

پوشش دهی یک روش تصفیه بذر است که عمدتاً با هدف وزن دهی بذرها و در نتیجه تسهیل کاشت مکانیکی انجام می شود. شکل اصلی دانه ها قابل مشاهده است. مواد پلت شده همچنین کاربرد میکروارگانیسم ها، کودها یا محصولات حفاظتی گیاه را بر روی بذر تسهیل می کند. این روش به طور مرتب برای علف ها و یونجه استفاده می شود.

کوتینگ بذر (Seed Coating):

به پوشش دار کردن یا روکشدار کردن بذر اصطلاحا کوتینگ کردن می گویند. پروسه ی اعمال موادی خارجی به روی بذرها که یکی از موارد ضروری در صنعت کشت و زراعت می باشد. در این فرایند خصوصیات فیزیکی بذرها اصلاح پیدا می کند. همچنین این کار موجب بهبود اندازه و وزن بذرها می گردد.

در ابتدا از ظرف چرخان برای کوتینگ بذر استفاده می شد که ظرفی مدور بود که چرخیده می شد. سپس از دستگاه بستر سیال استفاده شد. این دستگاه استوانه ای برای نوعی از کوتینگ که به نام کوتینگ فیلمی می باشد، مورد استفاده قرار می گرفت. یکی دیگر از دستگاه های کوتینگ دستگاه کوتر چرخان می باشد که کوتینگ فیلمی را انجام می دهد و همچنین عملیات پلیت کردن بذر را نیز انجام می دهد.

کوتینگ بذر
دستگاه کوتینگ بذر

روش های مختلفی برای کوتینگ بذر وجود دارد که به اختصار به آن می پردازیم:

  1. کوتینگ پوسته ای: این نوع کوتینگ به نام کوتینگ قشری نیز مصطلح می باشد. در این روش وزن بذر با توجه به مورفولوژی آن بین 100 تا 550 درصد افزایش پیدا میکند که به آن کوتینگ اینکراستینگ می گویند.
  2. کوتینگ فیلمی: افزایش 10 درصدی وزن بذر با اضافه کردن یک پوشش یا لایه نازک به سطح روی بذر.
  3. پلیتینگ بذر: اضافه کردن مواد خارجی روی سطح پوشش بذر که باعث ایجاد تغییر ظاهر در بذر می شود.
برای آشنایی و خرید بذر هندوانه کلیک کنید.

پلیت کردن چگونه روی بذر تاثیر می گذارد؟

زمانیکه بذرها پوشش یا روکش دهی می شوند، در جوانه زنی و رشد آنها تاثیر گذاشته می شود. کوتینگ عملا موجب متورم شدن پوشش بذر در هنگام آبگیری می شود که این کار باعث افزایش اندوخته ی آب درون بذر خواهد شد. سپس پوشش بذر با جذب آب باعث بهبود و تسریع در فرایند جوانه زنی می شود. این کار همچنین با افزایش تماس بهتر بذر با خاک باعث توسعه در رشد ریشه ها خواهد شد.

بذر پلیت شده
تفاوت بذر پلیت شده با بذر معمولی

مزایای پلیت کردن بذر:

  • محافظت از بذر در برابر بیماریهای قارچی
  • افزایش وزن بذر
  • سهولت در کشت
  • کشت دقیق تر (پوشش رنگی این بذرها موجب افزایش کنترل در زمان کشت می شود)
  • جوانه زنی سریع (10 درصد بیشتر از بذرهای بدون پوشش یا بذرهای معمولی)
  • تنظیم ph
  • بهبود جذب مواد
  • بهبود کیفیت خاک
  • افزایش بازدهی در استفاده از مواد مغذی
  • کمتر شدن نیاز به برخی از کودها تا حدودی
  • سلامت بذر را افزایش می دهد
  • افزایش مقاومت در مقابل بیماری ها
  • کمک و تسریع در ریشه
پلیت کردن بذر
پلیت کردن بذر
برای آگاهی از قیمت بذر خیار و خرید بذر خیار کلیک کنید.

مقالات دیگر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن