درمان آبیاری بیش از حد گیاهان

چگونه یک گیاه بیش از حد آبیاری شده را نجات دهیم؟

وقتی سعی می کنید از گیاهان خود به خوبی مراقبت کنید، آبیاری بیش از حد آنها آسان است. این معمولاً برای گیاهان گلدانی اتفاق می افتد زیرا آب نمی تواند از ریشه خارج شود. متأسفانه آبیاری بیش از حد می تواند گیاهان شما را غرق کند و آنها را از بین ببرد. خوشبختانه، ممکن است بتوانید گیاهان بیش از حد آبیاری شده خود را با خشک کردن ریشه ها قبل از اینکه خیلی دیر شود نجات دهید.

درمان آبیاری بیش از حد گیاهان

  1. تا زمانی که گیاه خشک می شود آبیاری را متوقف کنید. اگر فکر می کنید گیاه شما بیش از حد آبیاری شده است، از آبیاری آن فاصله بگیرید. در غیر این صورت، مشکل همچنان بدتر خواهد شد. تا زمانی که مطمئن نشدید ریشه و خاک آن خشک شده است، آب بیشتری به گلدان اضافه نکنید.

آبیاری بیش از حد گیاه

این ممکن است چندین روز طول بکشد، بنابراین اگر فاصله زیادی بین آبیاری وجود دارد نگران نباشید.

  1. برای محافظت از برگ های بالایی گیاه را در سایه قرار دهید. هنگامی که یک گیاه بیش از حد آبیاری می شود، در انتقال آب به اندام های بالایی خود دچار مشکل می شود. این بدان معنی است که اگر در آفتاب بماند، قسمت بالای گیاه در برابر خشک شدن آسیب پذیر است. برای کمک به حفظ گیاه، اگر قبلاً سایه نداشته است، آن را در سایه بیاورید.

پس از تثبیت گیاه می توانید دوباره آن را در آفتاب قرار دهید.

آبیاری بیش از حد گیاه

  1. کناره های گلدان را به آرامی بزنید تا گیاه و خاک آن شل شود. با دست یا یک بیل کوچک به آرامی به کناره های گلدان ضربه بزنید. این کار را چندین بار در طرف های مختلف انجام دهید تا خاک و ریشه ها شل شوند. این می تواند حفره های هوایی ایجاد کند که به خشک شدن ریشه های شما کمک می کند.

علاوه بر این، ضربه زدن به کناره های گلدان باعث می شود که گیاه خود را از گلدان راحت تر خارج کنید.

آبیاری بیش از حد گیاه

  1. گیاه خود را از گلدان بیرون بیاورید تا ریشه ها را بررسی کرده و سرعت خشک شدن را افزایش دهید. این به گیاه شما کمک می کند سریعتر خشک شود و به شما امکان می دهد دوباره آن را در گلدانی بکارید که زهکشی بهتری دارد. برای اینکه به راحتی آن را جدا کنید، با یک دست پایه گیاه را درست بالای خاک نگه دارید. سپس به آرامی گیاه را برگردانید و با دست دیگر گلدان را تکان دهید تا ریشه گلوله بیرون بیاید. شما باید گیاه را وارونه در دست خود بگیرید.

آبیاری بیش از حد گیاه

     5. از انگشتان خود برای حذف خاک قدیمی استفاده کنید تا بتوانید ریشه ها را ببینید. به آرامی خاک را بشکنید تا از ریشه جدا شود. آن را به آرامی با انگشتان خود دور کنید تا ریشه ها آسیب نبیند.

اگر خاک از جلبک کپک زده یا سبز به نظر می رسد، آن را دور بریزید زیرا در صورت استفاده مجدد گیاه شما را آلوده می کند. به طور مشابه، اگر بوی پوسیدگی می‌دهد، آن را بیرون بیندازید زیرا احتمالاً حاوی پوسیدگی ریشه است.

اگر خاک تازه و تمیز به نظر می رسد، ممکن است بتوانید دوباره از آن استفاده کنید. با این حال، برای ایمن بودن بهتر است از خاک گلدان تازه استفاده کنید.

آبیاری بیش از حد گیاه

  1. ریشه های قهوه ای و بدبو را با قیچی هرس کنید. ریشه های سالم سفید و سفت هستند، در حالی که ریشه های پوسیده نرم و قهوه ای یا سیاه به نظر می رسند. از قیچی یا قیچی هرس استفاده کنید تا ریشه های پوسیده را تا حد امکان کوتاه کنید و ریشه های سالم را نجات دهید.

اگر اکثر یا همه ریشه ها پوسیده به نظر می رسند، ممکن است نتوانید گیاه را نجات دهید. با این حال، می توانید سعی کنید آن را تا انتهای ریشه کوتاه کرده و سپس آن را دوباره بکارید.

آیا میدانستید ریشه های پوسیده در حال تبدیل شدن به مواد کمپوست هستند، بنابراین بوی ماده مرده و پوسیده می دهند. اگر این ریشه ها را کوتاه نکنید، گیاه به مرگ خود ادامه می دهد.

علائم آبیاری بیش از حد گیاهان

  1. برگ ها و ساقه های مرده را با قیچی جدا کنید. ابتدا برگ ها و ساقه های قهوه ای و خشک را جدا کنید. اگر مقدار زیادی از سیستم ریشه را کوتاه کرده اید، باید بخشی از قسمت سالم گیاه را نیز هرس کنید. از قسمت بالا شروع به پیرایش کنید و به اندازه کافی برگ ها و ساقه ها را جدا کنید تا اندازه گیاه بیش از دو برابر سیستم ریشه خود نباشد.

اگر مطمئن نیستید که چقدر گیاه را قطع کنید، تقریباً همان مقداری را که از ریشه انجام دادید، از گیاه هرس کنید.

گلدان کردن مجدد گیاه برای درمان آبیاری بیش از حد گیاهان:

علائم آبیاری بیش از حد گیاهان

  1. گیاه خود را به گلدانی که دارای سوراخ های زهکشی و سینی است انتقال دهید. به دنبال گلدانی باشید که کف آن سوراخ‌های کوچکی داشته باشد تا آب اضافی از گیاه خارج شود. این کار از نشستن آب در اطراف ریشه و پوسیدگی آن جلوگیری می کند. یک سینی بگیرید که اگر همراه آن نیست، زیر قابلمه بگذارید. سینی آب اضافی را می گیرد تا سطح زیر گلدان شما را لکه نکند.

برخی از گلدان ها یک سینی به آنها وصل شده اند. اگر برای گلدان شما اینطور است، داخل گلدان را از نظر سوراخ‌های زهکشی بررسی کنید، زیرا نمی‌توانید سینی را بردارید.

نکته: اگر گلدانی که استفاده می‌کنید دارای سوراخ‌های زهکشی است، اشکالی ندارد که گیاه را به گلدانش برگردانید. با این حال، ابتدا گلدان را با مواد شوینده ملایم به خوبی بشویید تا بقایای پوسیدگی، مواد کمپوست، کپک و جلبک از بین برود.

علائم آبیاری بیش از حد گیاهان

  1. 1 تا 2 اینچ (2.5 تا 5.1 سانتی متر) مالچ در کف گلدان برای زهکشی اضافه کنید. در حالی که این اختیاری است، به شما کمک می کند از آبیاری بیش از حد در آینده جلوگیری کنید. به سادگی مالچ را در کف گلدان قرار دهید و یک لایه 1 تا 2 اینچی (2.5 تا 5.1 سانتی متری) تخمین بزنید.

مالچ به تخلیه سریع آب از گلدان کمک می کند تا ریشه های شما را غرق نکند.

علائم آبیاری بیش از حد گیاهان

  1. در صورت لزوم خاک گلدان جدید را به اطراف گیاه اضافه کنید. اگر خاک کپک زده یا پوشیده از جلبک را حذف کردید یا گلدان جدیدتان بزرگتر است، باید خاک گلدان تازه اضافه کنید. خاک جدید را در اطراف ریشه های گیاه خود بریزید. سپس بقیه گلدان را پر کنید تا به پایه گیاه برسید. در صورت لزوم، پس از پاشیدن اطراف گیاه، کمی دیگر خاک گلدان اضافه کنید. شما نمی خواهید هیچ ریشه آشکاری را ببینید.علائم آبیاری بیش از حد گیاهان
  2. گیاه خود را فقط زمانی آبیاری کنید که لایه بالایی خاک احساس خشکی کند. وقتی برای اولین بار گیاه را دوباره گلدان کردید، آب را روی خاک بریزید تا مرطوب شود. سپس، قبل از آبیاری مجدد گیاه، خاک را بررسی کنید تا مطمئن شوید که خاک خشک است، به این معنی که گیاه به آب نیاز دارد. وقتی گیاه را آبیاری می کنید، آب را مستقیماً روی خاک بریزید تا به ریشه برود.

بهتر است گیاه خود را در صبح آبیاری کنید تا نور خورشید به خشک شدن سریعتر آن کمک کند.

شناخت یک گیاه بیش از حد آبیاری شده:

  1. بررسی کنید که آیا برگها سبز روشن یا زرد هستند. هنگامی که گیاه بیش از حد آبیاری می شود، رنگ برگ ها شروع به تغییر می کند. نگاه کنید تا ببینید آیا سبزی برگ ها را ترک می کند، آنها را سبز کم رنگ یا زرد می کند. همچنین ممکن است لکه های زرد روی برگ ها را مشاهده کنید.

توجه: این به این دلیل اتفاق می‌افتد که فرآیندهای طبیعی فتوسنتز گیاه در صورتی که خیلی مرطوب باشد نمی‌تواند اتفاق بیفتد. این بدان معناست که گیاه قادر به دریافت غذا نیست.

علائم آبیاری بیش از حد گیاهان

  1. توجه داشته باشید که گیاه در حال رشد نیست یا لکه های قهوه ای دارد. هنگامی که ریشه ها در آب غرق می شوند، نمی توانند آب را به قسمت های بالایی گیاه برسانند. علاوه بر این، گیاه نمی تواند مواد مغذی را از خاک دریافت کند. یعنی شروع به پژمرده شدن و مردن خواهد کرد. بررسی کنید که آیا گیاه شما برای تولید برگ‌ها یا ساقه‌های جدید تلاش می‌کند یا شاخ و برگ‌هایی دارد که در حال مرگ هستند.

از آنجایی که گیاه شما می‌تواند به دلیل آبیاری کافی نیز بمیرد، ممکن است در مورد آبیاری یا عدم آبیاری آن مطمئن نباشید. اگر می دانید که گیاه را آبیاری کرده اید اما هنوز در حال مرگ است، آبیاری بیش از حد مقصر است.

نشانه های آبیاری بیش از حد گیاهان

  1. به دنبال کپک یا جلبک در پایه ساقه یا بالای خاک باشید. هنگامی که آب در گلدان زیاد باشد، ممکن است جلبک های سبز یا کپک های سیاه یا سفید تیره ای را ببینید که روی سطح خاک یا در پایه ساقه شروع به رشد می کنند. این نشانه آبیاری بیش از حد گیاه است.

ممکن است نقاط کوچکی از کپک یا جلبک را مشاهده کنید، یا ممکن است گسترده باشد. هر گونه کپک یا جلبک باعث نگرانی است.

نشانه های آبیاری بیش از حد گیاهان

  1. گیاه را استشمام کنید تا ببینید آیا بوی بد و کپک زده ای وجود دارد یا خیر. اگر آب برای مدت طولانی روی ریشه ها بماند، شروع به پوسیدگی می کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، ریشه ها بوی پوسیدگی می دهند. بینی خود را نزدیک لایه بالایی خاک قرار دهید و آن را بو کنید تا ببینید آیا بویی را تشخیص می دهید.

اگر به تازگی شروع شده باشد یا اگر خاک شما بسیار عمیق است، ممکن است نتوانید بوی پوسیدگی ریشه را حس کنید.

نشانه های آبیاری بیش از حد گیاهان

  1. سوراخ های زهکشی کف گلدان را بررسی کنید. اگر گلدان شما سوراخ هایی در ته آن نداشته باشد تا زهکشی شود، به احتمال زیاد گیاه شما بیش از حد آبیاری شده است. دلیلش این است که آب در ته آن گیر می کند. بهتر است گیاه را از گلدان خارج کنید تا پوسیدگی ریشه آن را بررسی کنید. سپس در گلدان خود سوراخ هایی ایجاد کنید یا گیاه را به گلدانی که سوراخ دارد منتقل کنید.

می توانید با استفاده از چاقو یا پیچ گوشتی سوراخ هایی در یک گلدان پلاستیکی ایجاد کنید. با استفاده از چاقو یا پیچ گوشتی کف گلدان را با دقت سوراخ کنید.

اگر گلدان شما سرامیکی یا سفالی است، بهتر است سعی نکنید سوراخ ایجاد کنید. احتمالاً در نهایت گلدان را می شکنید یا آسیب می بینید.

بذر پیاز قرمز

بذر پیاز قرمز

بذر هویج

بذر هویج ایرانی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن