آشنایی با انجیر و نگهداری از آن

این درخت که بومی خاورمیانه و شمال غربی آسیا است، توسط مبلغان اسپانیایی در اوایل قرن شانزدهم به آمریکای شمالی آورده شد.

انجیر میوه ای آسان برای رشد یکی از قدیمی ترین میوه هایی است که بشر شناخته است و از خانواده موراسه است که شامل توت می شود.

انجیر و انواع آن

این درختان را می توان در مناطق سختی 8-10 USDA بدون محافظت رها کرد. باغبانان مناطق شمالی می توانند این گیاهان را در ظروف پرورش دهند و زمانی که دمای هوا به زیر 10 درجه فارنهایت می رسد آنها را به داخل خانه بیاورند.

این درختان نسبتا سریع رشد می کنند و می توانند تا 20 یا حتی 30 فوت ارتفاع و تقریباً به همان اندازه رشد کنند. برگ های دارای لوب عمیق می توانند چهار تا هشت اینچ عرض و تا 10 اینچ طول داشته باشند.

سایه ایجاد شده توسط دور و برگ های بزرگ آنها به خوبی مورد توجه قرار گرفته است. در واقع، گفته می شود که بنیانگذار بودیسم، سیذارتا گوتاما، زمانی که زیر درخت انجیر نشسته بود، روشنگری پیدا کرد.

در شرایط مناسب، برخی از گونه ها در یک سال دو محصول تولید می کنند. اولین محصول به نام محصول “بربا” در اواخر ماه مه یا اوایل ژوئن می رسد و محصول دوم در اواخر سپتامبر تا اوایل نوامبر آماده می شود.

به گفته لیندا زیدریچ، نویسنده کتاب «مربا، ژله و سایر کنسروهای شیرین»، «برِبا» یا «برِوا» یک کلمه اسپانیایی است که از کلمه لاتین «bifera» به معنای دوبار تولید است. آیا می خواهید آن را برای خودتان تهیه کنید؟ این کتاب در سایت آمازون موجود است.

انواع درخت انجیر

کدام نوع انجیر را بخریم؟

از چهار نوع اصلی انجیر، سه نوع انجیر – Caprifigs، Smyrna و San Pedro – معمولاً توسط باغبان‌های خانگی رشد نمی‌کنند، زیرا نیازهای گرده افشانی پیچیده‌ای دارند.

کاشت انجیر

نوع چهارم، انجیر معمولی، پارتنوکارپیک است، یعنی میوه بدون لقاح تشکیل می شود. بیایید به چند نوع از این نوع نگاه کنیم.

یکی از رایج ترین درختان انجیر کاشته شده در آمریکای شمالی، “Celeste” است که در Nature Hills Nursery موجود است.

این زیبایی بزرگ به سرعت رشد می کند و میوه هایی با اندازه متوسط، شیرین و آبدار تولید می کند که به رنگ بنفش مایل به قهوه ای و آماده برداشت در ماه جولای است.

سلست محصول بریبا تولید نمی کند. این میوه هم برای خوردن تازه و هم برای نگهداری مفید است. این انجیر به نام انجیر شکر نیز شناخته می شود.

انجیر سلست و نگهداری از آن

 Brown Turkey یکی دیگر از انواع انجیر مورد علاقه است، به خصوص برای باغبانان شمالی، زیرا نسبت به سایر گونه ها نسبت به سرما مقاوم تر است.

این درخت میوه‌ای کوچک‌تر تولید می‌کند که به اندازه «سلست» طعم‌دار نیست، اما اغلب محصول بربا تولید می‌کند و این یعنی انجیر برای همه!

انجیر و نگهداری از آن

پرورش دهندگان فوق جنوبی ممکن است بخواهند “Black Mission” را امتحان کنند – این یک پرورش دهنده قوی است، اما به ویژه مقاوم به سرما نیست.

این رقم دو محصول از میوه های بزرگ، با طعم غنی و بنفش مایل به سیاه تولید می کند که تازه یا خشک شده خوب هستند.

انجیر و نگهداری از آن

انجیر درخت عاشق خورشید

مثل بچه های دانشگاه در تعطیلات بهاری، انجیر مثل خورشید. آنها با هفت تا هشت ساعت آفتاب کامل در طول فصل رشد خوشحال هستند.

هنگام انتخاب یک مکان برای درخت خود، توانایی و تمایل آن به گسترش را دست کم نگیرید. اگر خیلی به دیوار یا حصار نزدیک باشد ممکن است کمی شلوغ به نظر برسد.

این درختان نسبت به خاک خود خیلی حساس نیستند، اگرچه آنها خاک لومی خوب زهکشی شده با مقدار زیادی مواد آلی را ترجیح می دهند.

 تکثیر درخت انجیر:

تکثیر این گونه به طرز شگفت انگیزی آسان است. به سادگی به حیاط همسایه خود در تاریکی شب وارد شوید، هرس در دست…!

شوخی می کنیم اجازه بگیرید و در اوایل بهار یک برش هشت تا 10 اینچی چوب بردارید.

آن را در یک گلدان خاکی خوب، چند اینچ زیر سطح و یک یا دو جوانه بالای خط خاک بچسبانید.

قبل از نشاء، اجازه دهید قلمه یک فصل در ظرف رشد کند.

انجیر و نگهداری از آن

نکات کاشت انجیر:

انجیر را در زمان خواب در بهار بکارید. گیاهان را سه اینچ بیشتر از عمق ظرف آنها قرار دهید.

این گیاهان نسبتاً به خشکی مقاوم هستند، اما اگر همه چیز خیلی خشک شد، بهتر است به آنها آب بدهید.

این درختان معمولاً بدون کوددهی خوب عمل می کنند. اگر به نظر می رسد که درخت شما با رشد برگ های بهاری خود خسیس است، طبق دستورالعمل های بسته، مقداری کود متعادل مانند 10-10-10 (NPK) به آن بدهید تا آن را به سرعت شروع کنید.

این گیاهان به هرس کمی یا بدون هرس نیاز دارند. در صورت نیاز، البته در زمستان، می‌توان شاخه‌های نامناسب را برای باز کردن مسیر برداشت و شما می خواهید هر چوب خشکی را حذف کنید.

انجیر و نگهداری از آن

آفات و بیماری های انجیر:

  • سنجاب ها!
  • شب پره برگ خوار
  • کنه
  • زنبور وحشی
  • لاروهای این آفات مخرب ریشه گیاهان را آلوده کرده و از توانایی آنها در جذب مواد مغذی جلوگیری می کند.
  • زنگ زدگی آسیب دیگری است که باید از آن آگاه بود. این قارچی است که در قسمت زیرین برگ ها به صورت لکه های برجسته و قهوه ای مایل به قرمز ظاهر می شود.

زنگ معمولا کشنده نیست و اگر یک مشکل سالانه نباشد، سمپاشی با قارچ کش ضروری نیست.

انجیر همچنین به چند بیماری قارچی از جمله سوختگی برگ حساس است. با استفاده از روش های باغبانی بهداشتی مانند استفاده از مالچ، تمیز کردن مواد گیاهی مرده و ابزارهای ضد عفونی از این موارد اجتناب کنید.

اجتناب از حیات وحش پروار شده با انجیر

انجیر با ضعیف شدن گردن و افتادگی میوه آماده برداشت است.

میوه های رسیده در لمس نرم خواهند بود و پوست ممکن است شروع به شکافتن کند و بیشتر واریته ها درست قبل از زمان برداشت به رنگ بنفش مایل به قهوه ای تیره می شوند.

شما می خواهید آنها را در زمان مناسب بگیرید. اگر خیلی زود چیده شده اند، خوشمزه نیستند و پس از برداشتن از گیاه نخواهند رسید.

بخش مشکل اینجاست: شما باید زمان برداشت میوه ها را به خوبی تعیین کنید، بنابراین آنها را زمانی که تازه رسیده اند به دست آورید، اما قبل از اینکه سنجاب ها یا پرنده ها آنها را بگیرند.

برخی از باغبانان درختان کوچکتر را با توری می پوشانند تا حیات وحش را از حمله به محصول خود منصرف کنند، اما این کار برای درختان بزرگ غیر عملی است. شما به دقت باید مراقب و سپس شکست دادن موجودات حیله گر به محصولات خود باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن