خیساندن بذر قبل از کاشت

آیا باید قبل از کاشت بذرها را خیس کنید؟

سابقه طولانی در خیس کردن بذر توسط باغبان قبل از کاشت وجود دارد، اما بسیاری از باغبانان جدید نمی دانند که این ترفند می تواند زمان جوانه زنی را کاهش دهد.

خیساندن دانه ها قبل از کاشت می تواند مفید باشد اگر می خواهید باغ خود را در زمان اوج کاشت رشد دهید.

چرا باید بذرها را قبل از کاشت خیس کنید؟

دانه‌ها در طبیعت رشد می‌کنند، جایی که آب و هوای شدید شامل باران و برف، گرما و سرما را پشت سر می‌گذارند. از آنجایی که بذرهایی که در باغ خود می کارید نسبتاً به خوبی محافظت می شوند، خیساندن آنها به شکستن قسمت بیرونی سختی که برای زندگی در عناصر کشت شده است کمک می کند.

چگونه رطوبت به بذرهای شما کمک می کند؟

خیساندن بذر قبل از کاشت

رطوبت به دانه ها نشان می دهد که در شرایط ایده آل برای شروع رشد هستند. خیساندن بذرها قبل از کاشت به آنها کمک می کند تا متوجه شوند که می توانند رشد کنند و زمان جوانه زنی را کاهش می دهد.

اگر فقط یک پنجره کوچک برای کاشت بذر دارید تا بتواند در شرایط مطلوب رشد کند، خیساندن آن باعث می شود که بتوانید سریع آن را بکارید. خیساندن بذرها طولی نمی کشد، اما بذر را آماده می کند تا به محض کاشت در خاک، رشد کند. همچنین ممکن است بتوانید دانه های خفته را با خیساندن، در میان روش های دیگر، احیا کنید.

اگر خاک رسی شنی یا ضخیم دارید، خیساندن بذرها قبل از کاشت می تواند کمک کننده باشد. خاک شنی به سرعت زهکشی می کند، بنابراین ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا بذرها رطوبت کافی برای جوانه زدن را دریافت کنند. خاک رس می تواند خیلی مرطوب بماند، که ممکن است باعث پوسیدگی دانه ها قبل از جوانه زدن و رشد آنها شود.

چه بذرهایی را می توان خیساند؟

خیساندن برای دانه ها مضر نیست و می توانید هر نوع آن را خیس کنید، چه گل و چه سبزیجات (و سایرین). با این حال، برخی از دانه ها به این مرحله نیاز ندارند. دانه های کوچک مانند کاهو، بذر هویج و تربچه معمولا از رطوبت اضافی در مراحل اولیه بهره نمی برند.

دانه های بزرگ با پوشش های سخت بیشترین سود را از خیساندن می برند. این شامل انواعی مانند لوبیا، نخود، ذرت و کدو می شود. دانه‌های آفتابگردان، نخود شیرین و تخم‌های خراطین با خیساندن قبل از کاشت به خوبی عمل می‌کنند.

چگونه بذرهای خود را خیس کنید؟

خیساندن دانه ها ساده است زیرا تنها چیزی که نیاز دارید آب است. برخی از دانه ها را می توان در محلول هایی با اسیدیته پایین خیس کرد تا فرآیند را بیش از پیش تسریع کند. این محلول‌های کمی اسیدی می‌توانند مایعات ضعیفی مانند چای یا قهوه باشند، بنابراین می‌توانید در خانه خودتان آن را انجام دهید.

خیساندن بذر قبل از کاشت

  • مرحله 1: از آب داغ استفاده کنید

خیساندن بذر قبل از کاشت

یک کاسه کوچک را با گرمترین آبی که از شیر شما خارج می شود پر کنید. ممکن است وسوسه شوید که آب را بجوشانید تا بسیار داغ شود، اما برخی از دانه ها نمی توانند این دما را تحمل کنند و ممکن است پخته شوند. آب گرم برای همه دانه ها بی خطر است، بنابراین بهترین انتخاب برای خیساندن دانه های شماست.

  • خیساندن بذر قبل از کاشت مرحله 2: بگذارید دانه ها بنشینند

خیساندن بذر قبل از کاشت

دانه ها را در کاسه آب داغ بریزید و اجازه دهید با سرد شدن آب، بدون مزاحمت در آنجا بمانند. قبل از کاشت بذرها را فقط باید 12 تا 24 ساعت خیس کنید. برخی از دانه ها را می توان به مدت 48 ساعت خیس کرد، اما نباید اجازه دهید بیشتر از آن خیس بخورند. می توانید بذرها را بیش از حد خیس کنید، بنابراین 12 تا 24 ساعت را هدف قرار دهید، مگر اینکه بسته بذر توصیه دیگری داشته باشد.

  • خیساندن مرحله 3: آماده سازی برای کاشت

نکاتی برای خیساندن بذر

پس از خیس کردن دانه ها، احساس بهتری نسبت به دمای آب و طول خیساندن خواهید داشت. این نکات را برای موثرترین جلسه خیساندن امتحان کنید:

اگر می‌خواهید بذرهای بزرگ بکارید، قبل از خیس کردن، سعی کنید دانه‌ها را بکارید. خراشیدگی روشی برای آسیب جزئی به پوسته دانه است تا آب به راحتی به پوسته نفوذ کند. می توانید این کار را با سوراخ کردن پوسته دانه با چاقو انجام دهید، آن را به آرامی با کاغذ سنباده دانه ریز یا سوهان ناخن بمالید، یا به آرامی با چکش روی آن ضربه بزنید تا پوسته کمی ترک بخورد.

بسیاری از باغبان‌ها توصیه می‌کنند که بذرها را شب در آب داغ خیس کنید، سپس از خواب بیدار شوید تا بذرها را در صبح بکارید. به این ترتیب، دانه ها از خیساندن سود می برند، سپس به داخل خاک می پرند و بلافاصله یک روز آفتاب می گیرند.

قبل از خیساندن دانه ها حتما پیش بینی را بررسی کنید. اگر بذرها را خیس کنید و در یک روز بارانی بیدار شوید، احتمالاً نمی توانید آنها را بکارید. بذرها را بلافاصله پس از بیرون آوردن از آب بکارید. اگر به آنها نرسید، ممکن است آسیب ببینند.

بذرهای ریحان برای جوانه زنی به رطوبت نیاز دارند، بنابراین خیساندن بذر ریحان قبل از کاشت می‌تواند موجب تسریع در فرآیند جوانه زنی آن‌ها شود.

برای خیساندن بذرهای ریحان، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. یک تکه پارچه را با آب بخیسانید و آب اضافه آن را بگیرید تا فقط رطوبت در آن باقی بماند. به طوری که آب از آن بشدت چکه نکند.
  2. سپس بذرهای ریحان را روی پارچه قرار دهید و پارچه را از دو طرف روی هم قرار دهید تا کاملا بذرها پوشانده شوند سپس آن را در پلاستیکی مناسب قرار دهید.
  3. پلاستیک را در دمای حدود 20-25 درجه سانتی‌گراد نگه دارید.

پس از حدود 24 تا 48 ساعت، بذرهای ریحان خیس شده و آماده کاشت هستند. در زمان کاشت، باید مطمئن شوید که خاک به خوبی آبیاری شده است تا بذرهای ریحان بتوانند به خوبی جوانه بزنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن