آموزش کاشت گردو در گلدان و خانه

درخت گردو چیست؟

درختان گردو، درختان برگریزی هستند که میوه هسته دار تولید می کنند که مغزهای خوراکی به نام گردو را در داخل پوسته سخت خود نگهداری می کند. آنها متعلق به همان خانواده درختان تنومند هستند که آجیل خوراکی و چوب قابل استفاده در صنایع مختلف را نیز تولید می کنند. این درختان سایه محبوب تا ارتفاع پنجاه فوتی رشد می کنند و می توانند صد و پنجاه سال عمر کنند. درختان گردو تک پایه هستند، به این معنی که شکوفه های گلدار نر و ماده مورد نیاز برای تولید مثل را تولید می کنند. این درختان نیز دیر رشد هستند.

درختان گردو ترکیبی شیمیایی به نام ژوگلون تولید می کنند که رشد گیاهان مجاور را متوقف می کند. این ترکیب مخصوصا به بذرهای گوجه فرنگی آسیب می رساند. هنگام کاشت آنها در کنار سایر پرورش دهندگان مراقب باشید زیرا ممکن است مواد مغذی آنها را کاهش دهند و موجب دشواری در بقای آنها شوند.

 

انواع درخت گردو:

آموزش کاشت گردو در خانه

در اینجا تعدادی از محبوب ترین گونه های درخت گردو آورده شده است:

گردوی سیاه: درخت گردوی سیاه که با نام رایج گردوی آمریکایی نیز شناخته می شود، گونه ای محبوب بومی ایالات متحده است. این درخت آجیل هایی را تولید می کند که به دلیل طعم خاکی شان ارزشمند است و تولیدکنندگان اغلب چوب آن را برای مصارف مختلف برداشت می کنند.

گردوی سفید: این رقم گردو شبیه گردوی سیاه است، هرچند کوچکتر و سرعت رشد کمتری دارد. زمانی در آمریکای شمالی رایج بود اما محبوبیت آن کاهش یافته است زیرا بیماری شانکر بیشتر این گونه را در این قاره از بین برده است.

گردوی انگلیسی: درخت گردوی انگلیسی بومی چین است. پوسته گردوی این درخت که به گردوی ایرانی نیز معروف است، نازک است و حاوی آجیل خوش طعم است. همانطور که درخت بالغ می شود، پوست آن از قهوه ای تیره به خاکستری نقره ای تبدیل می شود.

انواع گردو در ایران شامل گردوهای زیر است:

  •  پوست کاغذی
  • تویسرکان
  • اسرائیلی
  • ماکویی
  • بوانات
  • خوشه‌ای
  • شهمیرزاد
  • دماوند
  • کرمان 
  • سوزنی
  • و….

 

کاربردهای درخت گردو:

در اینجا سه مورد از محبوب ترین کاربردهای درخت گردو آورده شده است:

تولید آجیل: بارزترین کاربرد درختان گردو، برداشت میوه آنها برای آجیل خوراکی است. گردو سیاه و گردو انگلیسی دو گونه هستند که اغلب برای برداشت استفاده می شوند.

الوار: چوب درخت گردو سخت و مقاوم است و الوار این درختان می تواند همه چیز را از مبلمان و کفپوش گرفته تا اسلحه بسازد. گردو سیاه محبوب ترین درخت گردو است که برای چوب استفاده می شود.

رنگرزی: پوسته خرد شده میوه گردو که پوسته نیز نامیده می شود، می تواند لباس را به رنگ خاکستری مایل به قهوه ای رنگ کند.

برای خرید بهترین بذر هندوانه صادراتی کلیک کنید.

آموزش کاشت و پرورش گردو در خانه:

آموزش کاشت گردو در خانه:

رشد درختان گردو از دانه نیاز به صبر دارد، زیرا آنها معمولاً پس از یک دهه شروع به تولید آجیل خوب نمی کنند. شما همچنین باید اثرات رشد درختان گردو در باغ خود را در نظر بگیرید زیرا آنها می توانند مواد مغذی را از گیاهان دیگر جذب کنند. این راهنمای گام به گام برای رشد درخت گردو از دانه را دنبال کنید:

دانه ها را جمع آوری کنید. گردوی تازه را جمع کنید و پوست سبز بیرونی آن را از اطراف پوسته آن جدا کنید. از گردوهای درختی که در طبیعت رشد می کند استفاده کنید یا از خواربار فروشی بخرید.

آموزش کاشت گردو در خانه
مرحله 1: کندن پوست سبز گردو و شکستن قسمتی از پوست اصلی

دانه ها را آماده کنید. هنگام دست زدن به گردو از دستکش استفاده کنید، زیرا ممکن است دست شما را تحریک کند. گردوهای خود را تا سه روز در یک سطل آب خیس کنید تا پوست سبز بیرونی آنها نرم شود تا بتوانید با دست آنها را جدا کنید. همچنین می توانید با یک چاقوی جیبی پوست نرم شده آنها را برش دهید. در پایان فرآیند، باید گردوهایی داشته باشید که هنوز پوسته قهوه ای مشخص خود را دارند.

سرد دانه ها را طبقه بندی کنید. برای شروع سریع جوانه زدن بذر گردو، باید از طبقه بندی سرد استفاده کنید – بذرها را با شبیه سازی شرایط زمستانی به خواب وادار کنید. برای انجام این کار، پوسته های خود را در یک ظرف دربسته یا کیسه پلاستیکی مهر و موم شده پر از پیت ماس مرطوب قرار دهید. ظرف را به مدت سه تا چهار ماه در یخچال نگهداری کنید.

جوانه ها را بررسی کنید. بعد از سه تا چهار ماه، دانه های گردو شما باید جوانه های کوچکی داشته باشند که از بالای پوسته بیرون بزنند. وقتی جوانه ها را دیدید، دانه ها را از یخچال خارج کنید و آنها را مرطوب نگه دارید.

 محل کاشت را انتخاب کنید. محل کاشت را در باغ خود انتخاب کنید که درخت شما در آن نور مستقیم خورشید زیادی دریافت کند. محل را با خاک غنی و با زهکشی خوب آماده کنید و منطقه را از سایر پوشش های گیاهی و هرگونه سنگ یا ریشه بزرگ پاک کنید. به درختان خود فضای کافی برای رشد بدهید زیرا آنها سیستم های ریشه ای عمیق و دوقلویی ایجاد می کنند. 

نهال ها را بکارید. دانه های گردو خود را بین دو تا سه اینچ بکارید و آنها را با خاک بپوشانید. هر دانه را حداقل دوازده فوت از هم فاصله دهید. نهال ها را آبیاری کنید. بلافاصله پس از کاشت نهال های خود را آبیاری کنید. برای تماشای رشد دانه های گردو به درختان جوان و بالغ شدن در سال های آینده آماده شوید.

 

چگونه از درخت گردو مراقبت کنیم

در اینجا چند نکته برای مراقبت از درخت گردو آورده شده است:

  1. زمان کاشت: بذرهای خود را در اواخر سپتامبر در زمین بکارید تا از اولین فصل رشد خود بهترین استفاده را ببرید زیرا در این زمان از سال هنوز آفتاب کامل به درخت شما می دهد و امکان طبقه بندی سرد را فراهم می کند. اگر بذرهای خود را زودتر طبقه بندی کنید، می توانید درخت خود را در اواخر بهار بکارید.
  2. آبیاری: درختان بالغ نیازی به آبیاری تکمیلی ندارند. با این حال، در دو سال اول، آبیاری درخت حداقل یک بار در هفته مفید است. به درختان خود در حین استقرار آب اضافی بدهید، به خصوص اگر آنها را از دانه می روید.
  3.  وجین: اگر درخت خود را از روی بذر می روید، به طور مرتب علف های هرز را از منطقه پاک کنید. افزودن مالچ به خاک اطراف درخت گردو نیز به دور نگه داشتن علف های هرز از سیستم ریشه درخت شما کمک می کند.

نحوه برداشت گردو:

آموزش کاشت درخت گردو

بهترین زمان برای برداشت گردو بین شهریور تا آبان است. در اینجا نحوه برداشت گردو از درخت خود با دست آورده شده است:

رسیده بودن را بررسی کنید. انگشت شست خود را روی پوست سبز بیرونی گردو فشار دهید. اگر پوست آنقدر نرم است که اثر انگشت شما برای لحظه ای باقی بماند، گردو برای برداشت آماده است. گردوها را از بالا روی درخت خود امتحان کنید، زیرا این گردوها ماندگار هستند و نشان دهنده رسیده بودن بقیه درخت هستند.

درخت را تکان دهید. می توانید گردوها را از درخت خود تکان دهید تا پس از رسیدن آنها را برداشت کنید. برای تکان دادن گردوها از یک چوب یا دست خود استفاده کنید و بلافاصله آنها را از روی زمین جمع کنید.

پوست سبز را از بین ببرید. پوست سبز رنگ بیرونی را با دستان خود بردارید یا روی گروهی از میوه ها بکوبید تا باز شوند.

آجیل های بدون پوست را بشویید. گردوهای بدون پوست خود را چندین بار با قدرت بشویید تا هرگونه کثیفی، زباله یا کرم را از بین ببرید.

برای چند هفته خشک کنید. گردوهای بدون پوست خود را در یک لایه پهن کنید و بگذارید چند هفته در جای گرم و خشک خشک شوند.

 

از یک چاقو برای جدا کردن پوسته مغزها استفاده کنید. از یک چاقوی خرد کن، گردو شکن یا چاقوی جیبی برای جدا کردن پوست گردوها استفاده کنید تا پس از خشک شدن پوسته، میوه داخل آن مشخص شود.

آجیل را خشک کرده و نگهداری کنید. آجیل ها را برای چند روز روی یک ورقه پخت خشک کنید یا قبل از خوردن در فر برشته کنید. اکنون می توانید آجیل های خشک شده و پوست کنده شده را در یک کیسه دربسته در دمای اتاق تا یک سال نگهداری کنید.

برای خرید بهترین بذر خربزه زودرس کلیک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن