نگهداری از سانسوریا

اگر از دوستداران گیاهان آپارتمانی هستید، به احتمال زیاد با یک سانسویریا، که به عنوان گیاه سانسوریا نیز شناخته می شود، برخورد کرده اید یا از آن مراقبت کرده اید. این گیاهان بیابانی پرپیچ و خم که مشتق شده از غرب آفریقا، ماداگاسکار و جنوب آسیا هستند، گرما و رطوبت را دوست دارند و در محیط های داخلی به طور باورنکردنی انعطاف پذیر هستند.

معرفی گیاهان سانسوریا:

حدود 70 نوع گیاه سانسوریا وجود دارد که از نظر شکل و رنگ متفاوت هستند، که همه آنها نکات مراقبتی کمی متفاوت دارند. در اینجا برخی از رایج ترین آنها آورده شده است:

مرجان سیاه: یکی از بلندترین و تیره ترین گیاهان سانسوریا است که دارای برگ های سبز تیره است که تقریباً سیاه به نظر می رسد.

طلای سیاه: این برگ دارای برگ های تیغه مانند با لبه های زرد است. رشد آن کند است اما می تواند سال ها در داخل خانه دوام بیاورد.

فرنوود: این گیاه ترکیبی است که مانند عنکبوت رشد می‌کند و گل‌هایش خشک، چسبنده و شیرین است. توجه داشته باشید: برگ ها برای مصرف نیستند!

لانه پرنده چاق و فشرده، این گونه کوچکتر دارای برگهای سبک و قیفی شکل است.

 نگهداری گل سانسوریا در منزل:

نیاز به نور گیاه سانسوریا:

نگهداری از سانسوریا در منزل

به عنوان یک قانون کلی، اکثر گیاهان سانسوریا در نور روشن و غیر مستقیم رشد می کنند. یکی از عواملی که درک نشده است این است که گیاهان سانسوریا گونه های کم نور در نظر گرفته می شوند. معمولاً به این ترتیب فروخته می شوند.

اگر گیاه سانسوریا شما به اندازه کافی نور خورشید را دریافت نمی کند، برگ های آویزان و غمگین این را به شما می گوید. در حالی که باید مراقب باشید که گیاه سانسوریا خود را ناگهان از یک گوشه تاریک به محیطی با نور زیاد منتقل نکنید، می توانید آن را طوری آموزش دهید که در کنار پنجره ای که نور روشن تری دریافت می کند، رشد بسیار خوبی داشته باشد. برای انجام این کار، توصیه می شود که به تدریج آن را به سمت منبع نور خود حرکت دهید و در عین حال سطح رطوبت آن را بالا نگه دارید.

 هنگامی که به پنجره شما نزدیکتر شد، فقط مراقب “آفتاب سوختگی” باشید. یکی از نشانه های آفتاب سوختگی گیاه، برگ نازک شده ای است که شروع به سیاه شدن یا قهوه ای شدن می کند. سست به نظر می رسد و نوک آن ترد می شود.

 برای خرید بذر کلم پیچ سفید کلیک کنید!

نیاز آبیاری گیاه سانسوریا:

گیاهان سانسوریا در واقع ساکولنت هستند، به این معنی که آب اضافی را در برگ، ساقه و ریشه خود ذخیره می کنند و می توانند در محیط های خشک تر رشد کنند. اگر گیاهان سانسوریا را بیرون بکشید، متوجه این ساختارهای غول پیکر ریشه خواهید شد که واقعاً ضخیم هستند. آب در آن ساختارهای ریشه ذخیره می شود و برگ های گوشتی نیز حاوی مقدار زیادی آب هستند.

بنابراین این یکی از انواع گیاهان است که می تواند برخی از وقفه های بین آبیاری را تحمل کند. یکی از ترفندهای گیاهان سانسوریا این است که قبل از آبیاری مطمئن شوید که خاک آنها در لمس کاملاً خشک است.

یکی از اولین چیزهایی که در مورد گیاه سانسوریا بیش از حد آبیاری شده متوجه خواهید شد این است که ساقه متصل به ساختار ریشه شروع به خیس شدن می کند. این بدان معناست که مشکلی وجود دارد. آنها در برابر سوء استفاده بسیار تحمل می کنند.

نیاز خاک گیاه سانسوریا:

نگهداری از سانسوریا

از آنجایی که گیاهان سانسوریا معمولاً دیر رشد می کنند، معمولاً به کود نیازی ندارند، اگرچه برای محافظت در برابر پوسیدگی ریشه باید هر 8 تا 12 ماه یکبار خاک آنها را تعویض کنید.

 همانطور که به گیاه سانسوریا خود هجوم خاک تازه می دهید، بررسی کنید که آیا ریشه های آن تا انتها به گلدان فشرده شده است یا خیر. اگر چنین هستند، باید آن را به یک گلدان جدید با قطر 1 تا 2 اینچ بزرگتر منتقل کنید. لازم نیست این کار را بیش از هر دو تا سه سال یک بار انجام دهید. (باز هم، گیاهان سانسوریا دیر رشد می کنند!)

برخی از نشانه‌های دیگری که نشان می‌دهد گیاه سانسوریا شما می‌تواند از خانه جدیدی استفاده کند این است که برگ‌های جدید آن قبل از اینکه فرصتی برای بالغ شدن داشته باشند پژمرده شده‌اند.

 

اشتباهات رایج گیاه در نگهداری از سانسوریا:

مردم اشتباهاتی را که به‌راحتی از آنها اجتناب می‌شود با گیاهان سانسوریا خود مرتکب میشوند. در اینجا چند مورد وجود دارد:

  1. قرار دادن آن در کنار یک پنجره سرد و کشدار.

شما می‌خواهید از بادهای سرد اجتناب کنید، یا می‌خواهید به خانه یک گیاه مرده برگردید. اگر گیاه خود را در بیرون دارید، مطمئن شوید که مراقب آب و هوا هستید و اگر دمای هوا به زیر 55 درجه فارنهایت رسید، آن را داخل بیاورید.

 

  1. اسپری آب به برگهای سانسوریا

نگهداری از سانسوریا پاکوتاه

مشکلات قارچی (به نام سوختگی یا لکه های برگی) می تواند در مورد گیاهان سانسوریا نیز رخ دهد. آنها شبیه ضایعات یا لکه های قهوه ای مایل به قرمزی هستند که در حال تراوش هستند. اغلب مردم فکر می‌کنند گیاهشان در حال پوسیدن است، اما در واقع قارچی است که آن را می‌خورد.

ما شنیده‌ایم که باید گیاهانمان را اسپری کنیم، اما گیاهان سانسوریا دوست ندارند برگ‌های خیس داشته باشند. آنها در مناطق بسیار خشکسالی زندگی می‌کنند که در آن باران‌های بالای سر اغلب نمی‌بارند، به همین دلیل است که آنها خیلی زیاد هستند. برای جلوگیری از این امر، توصیه میشود از آبپاشی دوری کنید و فقط خود خاک را آبیاری کنید.

 

3.اجازه دادن به آفات به آن.

کنه های عنکبوتی معمولاً در گیاهان سانسوریا یافت می شوند. برای خلاص شدن از شر این آفات گیاهی (که مانند نقاط سفید کوچک به نظر می رسند)، ترکیبی از روغن رزسانسوریای و چریش تهیه شود که هر دو دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی هستند. همچنین می توانید برگ ها را با یک حوله مرطوب و یک قطره کوچک صابون ظرفشویی پاک کنید.

 

 برای خرید بهترین بذر هندوانه صادراتی کلیک کنید.

نحوه تکثیر گیاهان سانسوریا:

دو روش اصلی وجود دارد که می توانید برای تکثیر گیاه سانسوریا خود در خاک استفاده کنید و باید در عرض چهار تا شش هفته منجر به رشد جدید شود:

  1. انتشار بخش: این گیاه بیشترین شانس را در تکثیر تقسیم دارد، یعنی زمانی که یک گیاه بالغ را از گلدانش بیرون می آورید و تکه هایی از آن جدا می کنید. این روش تکثیر به گیاه آسیب نمی رساند.

  2.  تکثیر برگ سانسوریا از طریق بریدن:

از طرف دیگر، برش دادن برگ نیاز به جدا کردن یک برگ کامل از ریشه آن، بریدن آن به چهار یا پنج قسمت و قرار دادن هر قلمه در مخلوطی از خاک با زهکشی خوب است. مطمئن شوید که این قلمه ها را زمانی که خاک آنها خشک است آبیاری کنید و آنها را در نور روشن و مستقیم نگهداری کنید.

تکثیر در آب هرگز برای گیاه سانسوریا ایده آل نیست. باعث می شود که ساختار ریشه آن چنان شکننده شود که به سختی دوباره به خاک عادت کند.

سمیت گیاه سانسوریا:

گیاهان سانسوریا در واقع برای حیوانات خانگی کاملاً سمی هستند. مصرف مایع درون گیاهان سانسوریا می تواند علائمی مانند استفراغ، حالت تهوع، اسهال و درد دهان در گربه ها و سگ ها ایجاد کند. حیوانات خانگی معمولاً آنقدر باهوش هستند که گیاه را بجوند و تشخیص دهند که این گیاه بد است، اما برای حفظ امنیت، گیاهان سانسوریا خود را دور از دسترس دوستان پشمالوی خود قرار دهید.

برگرفته از وبسایت ویکی پدیا درباره سانسوریا.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن