کاشت هویج در گلدان

کاشت هویج در گلدان یک راه مناسب برای تولید سبزیجات ریشه ای تازه برای خود است، حتی اگر زمینی برای یک باغ سبزیجات کامل ندارید.

کاشت هویج در گلدان

یک کاشت خانگی هویج بسته به آب و هوا، تنوع و تعداد زیادی که کاشته اید می تواند 30 تا 40 هویج در هر برداشت محصول دهد.

مساله ی مورد علاقه و مهمی که در مورد کاشت هویج در خانه و در گلدان وجود دارد این است که هیچ مشکلی برای موجودات وحشی وجود ندارد، زیرا کاشت را میتوان زیر نظر قرارداد. علاوه بر این، اکنون می توانم به راحتی دو یا چند محصول در هر فصل برداشت کنم و چیدن و ذخیره سازی فوق العاده ساده است.

حتماً اطلاعات خاص واریته‌هایی را که می‌خواهید پرورش دهید بخوانید. برخی از آنها به طور قابل توجهی به عمق بیشتر یا کمتری نسبت به بقیه نیاز دارند.

انتخاب گلدان برای کاشتن هویج در خانه

ظرف شما باید حداقل 30 سانتی متر عمق داشته باشد تا ریشه های در حال رشد را در خود جای دهد. یکی را با زهکشی کافی انتخاب کنید یا چندین سوراخ در کف ظرف مورد نظر خود ایجاد کنید.

از گلدان های سنتی به هر شکلی استفاده کنید یا ظروف تغییر کاربری داده شده خود را بسازید. اگر قصد تغییر کاربری دارید، باید از وجود سوراخ های زهکشی اطمینان حاصل کنید. ایجاد چند سوراخ در قسمت پایین برای مراقبت از آن کافی است.

 میتوانید کاشت هویج را در هر ظرفی امتحان کنید. نگرانی اصلی این است که مطمئن شوید به اندازه کافی عمیق است که رقم انتخابی شما را در خود جای دهد. در حالت ایده‌آل، گونه‌ای را انتخاب می‌کنید که به جای ریشه نازک بلند، ریشه کوتاه و گردتر ایجاد کند.

پیشنهاد میشود گلدان هایی را انتخاب کنید که حداقل یک فوت مربع باشند.

ظروف حاوی بذر هویج را در مکانی قرار دهید که میزان نور خورشید را دریافت کند که برای گونه خاصی که در حال رشد هستند، بهترین است. بیشتر هویج ها در آفتاب کامل بهترین عملکرد را دارند، اما قبل از تصمیم گیری در مورد مکان مناسب، بسته بذر را برای خود بررسی کنید.

بهتر است گلدان را قبل از پر کردن در محل انتخابی خود قرار دهید، زیرا یک گلدان بزرگ زمانی که پر از خاک و آب می شود سنگین می شود و جابجایی آن دشوار می شود.

آموزش کاشت هویج در گلدان:

آموزش کاشت هویج بدون بذر

ظرف را با خاک گلدان غنی و ارگانیک پر کنید. محصول خریداری شده مخصوص سبزیجات دارای ترکیب خوبی از موادی مانند پیت ماس، ماسه و ورمیکولیت خواهد بود.

می‌خواهید مطمئن شوید که محیط گلدان صاف، سبک و مطبوع است تا زهکشی کافی و رشد بهینه ریشه داشته باشد.

هویج در خاک با محتوای پتاسیم بالا که رشد ریشه را تشویق می کند بهترین عملکرد را دارد. مراقب سطح نیتروژن در خاک خود باشید، زیرا این امر باعث رشد شاخ و برگ می شود که هدف ما نیست.

می توانید از خاک باغ خود استفاده کنید، اما توصیه می شود که آزمایش خاک انجام دهید و در صورت لزوم اصلاح کنید.

هویج گلدانی نیاز به آبیاری منظم دارد. حتماً در سطح خاک آبیاری کنید و نه از بالای برگها، تا از مشکلات پوسیدگی جلوگیری کنید.

خاک را مرطوب نگه دارید، اما نه خیس و هرگز اجازه ندهید که کاملا خشک شود.

روشهای کاشت هویج در خانه و گلدان:

  1. کاشت هویج با ته هویج
  2. کاشت هویج با بذر

مراحل کاشت هویج در گلدان با استفاده از بذر:

یک گلدان بزرگ را با خاک باغچه خود پر کنید (می توانید از خاک فروشگاهی نیز استفاده کنید). در صورت امکان خاک را با مقداری ماسه مخلوط کنید.

دانه ها را در بالا پخش کنید، البته نه خیلی نزدیک به هم. یک لایه 0.5 اینچی خاک روی آن اضافه کنید و آب دهید. گلدان را در نیمه سایه قرار دهید. آبیاری را فراموش نکنید.

وقتی بذرها جوانه زدند گلدان را به نقطه آفتابی تر منتقل کنید. سعی کنید گلدان‌ها را در جایی قرار دهید که همیشه به یاد داشته باشید که آبیاری کنید. اطراف گلخانه یک جایگزین خوب است که هرگز مکانش فراموش نمیشود. میتوان در مرداد ماه کاشت هویج در گلدان را شروع کرد که در پاییز هم آن را برداشت کنید. برای اینکه این کار انجام شود، باید یک رقم سریع رشد را در مکانی گرم بکارید. هویج خوشمزه است، اما همچنین بسیار کوچک است. اگر می خواهید برای تابستان بذر بخرید، از فروشگاه ریحان سبز ایلیا استفاده کنید. ما انواع مختلفی از هویج های اولیه داریم که می توانید از بین آنها انتخاب کنید.

کاشت هویج در گلدان

نهال‌های هویج نتیجه ی خوبی نخواهند داشت، بنابراین باید با یک بسته بذر یا دانه‌هایی که از یک محصول قبلی برداشت شده‌اند، شروع کنید.

می توانید 2 تا 3 هفته قبل از آخرین تاریخ یخبندان منطقه خود بذرها را در گلدان های خود در فضای باز بکارید.

برای شروع سریع فرآیند، می توانید بذرها را در داخل گلدان های زیست تخریب پذیر چند هفته زودتر شروع کنید.

گلدان یا گلدان های خاک را کاملاً آبیاری کنید و بگذارید تمام آب از آن خارج شود. به آرامی دانه های هویج را روی خاک مرطوب بپاشید. آنها را با حدود 5/0 سانتی متر خاک اضافی بپوشانید و به آرامی بکوبید.

جوانه زنی تا سه هفته طول می کشد، بنابراین صبور باشید تا طبیعت جادوی خود را انجام دهد.

همانطور که نهال ها رشد می کنند، معمولاً دچار ازدحام می شوند. هنگامی که آنها اولین دسته از برگ های واقعی خود را دارند، برگ های ضعیف تر را با یک قیچی کوتاه کنید یا آنها را به آرامی از ریشه به سمت بالا بکشید.

مراقب باشید که مزاحم گیاهان اطراف نشوید.

فاصله ای در حدود 7 تا 10سانتی متر بین گیاهان حفظ کنید. در این زمان، ممکن است بخواهید محصولات در حال توسعه خود را تغذیه کنید. می توانید از کودهای گیاهی با کاربرد عمومی که نیتروژن کمی دارد استفاده کنید. نیتروژن بیش از حد می تواند باعث افزایش بیش از حد شاخ و برگ و هویج بسیار کم شود.

یا، ممکن است بخواهید یک دوز سالم چای کمپوست، مکمل غنی از مواد مغذی دیگر را امتحان کنید. مواد مغذی حیاتی به تولید سبزیجات ریشه‌ای شیرین و ترد کمک زیادی می‌کنند.

به یاد داشته باشید که با بالغ شدن سبزیجات، خاک را مرطوب نگه دارید. ظروف بسیار سریعتر از خاک زمین خشک می شوند، بنابراین هر روز آنها را بررسی کنید.

اگر نوک هویج در بالای خط خاک شروع به رشد کند و برای مدت طولانی در معرض نور خورشید باشد، سبز شده و تلخ می شود.

علاوه بر این، دمای فوق العاده گرم ممکن است بر رشد ریشه هویج تأثیر بگذارد. خشک کردن خاک و جلوگیری از جذب مواد مغذی که طعم و بافت را مختل می کند.

اگر یک دوره گرمای غیرمعمول دارید، گیاهان خود را در ساعات اواسط بعد از ظهر به مکانی سایه دار منتقل کنید.

این بخشی از زیبایی گیاهانی است که در ظرف رشد می کنند، می توانید در صورت نیاز آنها را جابجا کنید!

 

نکات رشد:

آموزش کاشت هویج در گلدان

  • از خاک با زهکشی خوب و سست و بدون کلوخ استفاده کنید تا از بدشکل شدن ریشه های هویج جلوگیری کنید.
  • به طور مکرر آبیاری کنید، به ویژه در هوای گرم، زیرا گیاهانی که در ظرف رشد می کنند سریعتر خشک می شوند.
  • به طور منظم کوددهی کنید زیرا مواد مغذی در گلدان سریعتر از خاک خارج می شوند.
  • اگر فضای بیرونی ندارید، می توان آنها را در داخل خانه نیز پرورش داد.

ارقام مختلف هویج برای کاشت در گلدان:

بسیاری از انواع هویج در گلدان به خوبی رشد می کنند و نهالستان ها و شرکت های بذر اغلب توجه می کنند که کدام گونه ها برای کاشت در فضاهای کوچک مناسب هستند.

به عنوان یک قانون کلی، هویج 8 اینچی به خوبی در گلدانی با عمق 12 اینچ جا می شود. اما گزینه های کوچکتر یا ارقام با ریشه های کوتاه و گرد به جای بلند و مخروطی گزینه خوبی هستند.

 در اینجا دو نوع هویج مناسب برای رشد در گلدان وجود دارد.

  • هویج ایرانی یا زردک

این گونه موروثی هویج شش اینچی زرد و مخروطی تولید می کند که شیرین و لطیف است. آنها در 65 تا 80 روز بالغ می شوند. دانه‌های هویج زرد در بسته‌هایی با اندازه‌های مختلف در بازار موجود است.

  • هویج نارنجی موجود در بازار:

این گونه پرتقالی ریشه های لوله ای پنج تا شش اینچی را رشد می دهد که در حدود 55 روز بالغ می شوند.

مدیریت آفات و بیماری ها:

به شرطی که از خاک تازه استفاده کرده باشید و گیاهان خود را به اندازه کافی تنک کرده باشید، نباید مشکل عمده ای با آفات یا بیماری داشته باشید.

گاهی اوقات شته ها، برگ خوارها و سوسک های کک می توانند روی برگ ها را بجوند. معمولاً می توان با پاشیدن یک جت آب قوی از شلنگ باغچه به طور مؤثر با آنها مقابله کرد. در مورد هجوم بزرگ ممکن است بخواهید از صابون حشره کش یا روغن چریش استفاده کنید.

بسیار مهم است که نهال های خود را نازک کنید. اگر این کار را نکنید، نزدیکی محصولات به هم می تواند یک محیط مرطوب ایجاد کند که می تواند رشد قارچ را تشویق کند.

بیماری‌های رایجی که هویج‌های باغی را مبتلا می‌کنند، زمانی که آنها را در گلدان پرورش می‌دهید، مشکل چندانی ندارند. بیماری های قارچی و باکتریایی مانند سوختگی برگ آلترناریا، سوختگی باکتریایی برگ و پوسیدگی سیاه هویج از جمله مواردی هستند که باید به آنها توجه کرد.

 

 برداشت هویج از گلدان:

آموزش کاشت هویج در خانه

زمانی می‌دانید که هویج شما برای برداشت آماده است. بسته به رقم، زمانی می توانید برداشت کنید که قطر تاج در معرض حداقل 2/1 اینچ یا 5/1 سانتی متر باشد.برای برداشت، خاک اطراف ریشه را با احتیاط شل کنید و به آرامی بکشید تا از شکستن آنها جلوگیری شود. اگر یک محصول بهاره را برای برداشت تابستانی می‌کارید، مراقب گیاهان خود باشید زیرا دمای بالا می‌تواند باعث پیچ‌خوردگی آنها شود. اگر برای برداشت پاییزی برنامه ریزی کرده اید، چند سرمای سبک می تواند طعم را شیرین کند.

این امکان وجود دارد که از خاک موجود در گلدان هویج خود برای محصول بعدی هویج خود استفاده مجدد کنید. اگر تازه کاشت های بهاره خود را برداشت کرده اید، اکنون زمان آن است که دسته دیگری را برای پاییز بکارید.هر پنج محصول یا بیشتر، خاک را به طور کامل تغییر دهید، زیرا ممکن است فشرده شود و مواد مغذی آن کاهش یابد. در آن مرحله، با خاک تازه و غنی از ارگانیک شروع کنید و دسته دیگری از دانه ها را بکارید تا چرخه دوباره شروع شود.

اگر باغ دارید، می توانید خاک مصرف شده گلدان را در یکی از زمین های خود با خاک زمین مخلوط کنید و اجازه دهید میکروب های مفید خاک آن را تازه کنند. مقیاس کوچکتر با نتایج بزرگرشد هویج در گلدان، دنیای کاملا جدیدی از باغبانی سبزیجات را به روی کسانی که فضاهای بیرونی کوچکی دارند باز می کند. این می تواند برای کل خانواده سرگرم کننده باشد زیرا به راحتی اجازه می دهد بچه ها در آن شرکت کنند.

برخلاف یک قطعه باغ بزرگ با حفاری و وجین عمده، ابزار و مقیاس عملیات باغبانی خانگی برای دست‌های کوچک‌تر مناسب است. چرا اجازه نمی دهیم بچه ها مسئولیت یک گلدان یا نوع سبزی را به عهده بگیرند؟چه در یک محیط شهری با بالکن باشید، چه در حومه شهر با ایوان جلویی، می توانید از محصولات سالم و رضایت بخش از پرورش آن لذت ببرید.با بذر با کیفیت، خاک خوب، زهکشی کافی و آبیاری اختصاصی، مطمئناً با هویج خانگی خود از موفقیت لذت خواهید برد. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن