کاشت نعناع در گلدان

این گیاه را بکارید و همیشه عطر و طعم روشن و با طراوت آن را خواهید داشت تا از آن لذت ببرید. اما تمایل به گسترش سریع نیز دارد، بنابراین در اینجا آنچه باید بدانید برای حفظ این گیاه قوی وجود دارد.

 نعناع کاربردهای مختلفی دارد: برگ‌های سبز تازه آن را به سالاد میوه، بستنی، شربت و چای دم کرده می‌افزایند. این یک افزودنی خوش طعم به یک لیوان ساده آب است. وقتی نعنای خود را در گلدان خود پرورش دهید، منبع ثابتی از این گیاه خوشمزه و همه کاره خواهید داشت. این گیاه چند ساله سخت است و رشد آن آسان است، اما نقطه ضعف سختی آن این است که می تواند به شدت پخش شود و اگر مراقب نباشید به یک مشکل علف های هرز تبدیل می شود. در اینجا نحوه رشد نعناع بدون اینکه اجازه دهید کل باغ شما را اشغال کند و گیاهان دیگر شما را شلوغ کند، آورده شده است.

 

چگونه گیاهان نعناع را در فضای باز پرورش دهیم؟

کاشت ریشه نعناع در گلدان

نعناع گیاهی با طعم عالی برای استفاده در انواع غذاهای گوشتی، ماهی، سالادها و چای می باشد. نعناع انواع مختلفی دارد که در صورت مراقبت درست میتوان با خشک کردن آنها، سالیان سال آنها را داشت. نعناع یک گیاه تهاجمی است که بدون محدودیت رشد می کند بنابراین باید از آنها مراقبت کرد. بهترین روش برای کاشت نعناع میتوان در خانه و در گلدان باشد و یا در زمین آنها را کاشت.

روشهای مختلف کاشت نعناع در گلدان:

قلمه زدن: یک شاخه 10 سانتیمتری را از محل اتصال ببرید. شاخه نیاز به داشتن برگ ندارد و میتوان آن را بدون برگ نیز کاشت. شاخه را در یک ظرف آب بگذارید تا در عرض 7 روز ریشه های کوچک سفید در آن ظاهر شوند.

استفاده از نهال: نهال نعناع را میتوانید از فروشگاه های فروش بذر و نهال تهیه کنید. از انواع نهال های نعناع مثل نعناع فلفلی و نعنای لیمویی و… میتوان استفاده کرد.

کاشت نعناع:

1-بهترین زمان برای کاشت نعناع در بهار است و یا اگر در آب و هوای متعادلی هستید میتوانید کاشت نعناع را در فصل پاییز انجام دهید. نعناع گیاهی مقاوم است و اگر در شرایط مناسب شروع به رشد کند، نتیجه ی بهتری دارد.

 2-نهال یا شاخه که ریشه دار شده است را در گلدان خود بکارید. گلدان یکی از بهترین روشهای کاشت نعناع در خانه است. گلدانهای نعناع را میتوان در هر کجای خانه قرار داد به شرطی که از آنها مراقبت های لازم به عمل آید. بهتر است در کنار نعناع گیاه دیگری کاشته نشود. نهال را به همراه ریشه زیر خاک قرار دهید. نهال ها باید فاصله ای حدود 15 سانتی متر از هم داشته باشند. مکانی که گلدان ها را قرار میدهید دارای نور کافی باشد.آفتاب صبح گاهی نور بسیار خوبی را برای رشد نعناع ها فراهم میکند.

گلدان نعناع باید همیشه مرطوب باشد، بهتر است برای اینکار از یک نگهدارنده آب استفاده کنید.

نعناع را در آفتاب کامل یا نیمه سایه بکارید. تقریباً با هر نوع خاکی سازگار است، اما بهترین شاخ و برگ را در خاک مرطوب و با زهکشی خوب که با کمپوست غنی شده است ایجاد می کند. اطراف نعناع را عاری از علف های هرز نگه دارید. در غیر این صورت، نامرتب به نظر می رسد و علف های هرز ممکن است محصول را کاهش دهند و بر طعم نعناع تأثیر بگذارند.

کاشت نعناع در گلدان

برش مکرر نعناع را جذاب نگه می دارد. مانند ریحان و سایر گیاهان گلدار که برای برگ‌هایشان رشد می‌کنند، گل‌ها را همانطور که ظاهر می‌شوند حذف کنید و ساقه‌ها را به سمت عقب بکشید تا رشد کوتاه‌تر و پرپشت‌تر را تشویق کنید. در پاییز، گیاهان را پس از یخبندان شدید که ساقه‌های آن‌ها را خشک کرده، بر روی زمین ببرید.

نحوه رشد نعناع در گلدان:

نعناع می تواند به سرعت شروع به حمله به مناطقی کند که شما آن را نمی خواهید. این گیاه در گلدان ها به خوبی رشد می کند، بنابراین می توانید با قرار دادن آن در گلدانی به عرض حداقل 12 تا 16 اینچ، از این تهاجم جلوگیری کنید. اگر همچنان می خواهید گیاه را به باغ اضافه کنید، ابتدا یک ظرف پلاستیکی ساده و سبک را در خاک فرو کنید تا لبه آن درست بالاتر از سطح زمین باشد. به این ترتیب، گلدان نشان داده نمی شود، اما همچنان گیاه موجود در آن را تحت کنترل نگه می دارد.

 همچنین می توانید نعناع را در یک گلدان بزرگ نیم بشکه ای یا گلدان بزرگ دیگری بکارید و آن را در تمام طول سال در فضای باز بگذارید. با این حال، گلدان های سرامیکی را در زمستان در فضای باز نگه ندارید. آنها اغلب در طول چرخه های انجماد و ذوب می ترکند زیرا دما در ماه های سردتر در نوسان است.

نعناع را می توان در داخل گلدان نیز پرورش داد. گیاه را در ظرفی با سوراخ های زهکشی قرار دهید و آن را در جایی قرار دهید که بتواند مقدار زیادی نور، چه طبیعی و چه از نور رشد، دریافت کند. فقط مطمئن شوید که گیاه خود را از عناصری که باعث خشکی آن می شوند مانند بخاری یا رادیاتور دور نگه دارید.

 

آفات و بیماری های رایج نعناع:

نعناع ممکن است از چندین بیماری گیاهی مانند پژمردگی ورتیسیلیوم، ​​آنتراکنوز نعناع و… رنج ببرد. اگر اینها ضربه خوردند، بهترین کار این است که گیاهان نعناع خود را از بین ببرید و گیاهان جدید و سالم تهیه کنید. فقط آنها را در یک نقطه یا خاک گلدان قرار ندهید زیرا احتمال سرایت بیماری به گیاهان جایگزین را افزایش می دهد.

آفاتی مانند کنه های عنکبوتی، سوسک های کک، شته ها و کرم های بریده نیز می توانند مشکل ساز باشند. اگر قصد خوردن نعناع خود را دارید، بهتر است از هرگونه آفت کش، حتی آفت کش های طبیعی خودداری کنید. در عوض، حشرات را با استفاده از یک جت آب قوی از شلنگ باغبانی از بین ببرید و حتماً سطح زیرین برگ ها را در جایی که آفات دوست دارند پنهان شوند، اسپری کنید.

نحوه برداشت نعناع:

کاشت ریشه نعناع در گلدان

هر زمان که برای دستور پخت به مقداری نعناع نیاز داشتید، شاخه ها را بشکنید یا برگ های گیاه خود را جدا کنید (طعم آن قبل از ظاهر شدن شکوفه ها بهتر است). فوراً از برگ های تازه استفاده کنید یا آنها را فریز کنید تا رنگ روشن خود را حفظ کنند.

برای خشک کردن نعناع در هوا، ساقه ها را به صورت وارونه در بسته های کوچک آویزان کنید یا آن ها را در یک سینی کوچک پهن کنید. وقتی ساقه ها و برگ ها شکننده شدند، برگ ها و گل ها را جدا کنید و در ظروف در بسته نگهداری کنید.

 

در مورد نعناع گربه ای چطور؟

نعناع گربه ای (نپتا) یک گیاه بسیار متفاوت است، هرچند مرتبط. این گیاه به روشی مشابه انواع نعناع گیاهی رشد می کند، اما طعم آن برای گربه شما بسیار جذاب تر از آن است که برای شما باشد. نعناع گربه ای را می توان خشک کرد یا به صورت تازه استفاده کرد. بسیاری از گونه های نعناع گربه ای به دلیل گل های جذاب آبی-بنفش، سفید یا صورتی در باغ پرورش می یابند.

انواع نعناع:

طعم همه نعناع ها یکسان نیست. سعی کنید چندین گونه مختلف را به طور همزمان رشد دهید تا بتوانید به راحتی طعم آنها را با هم مقایسه کنید تا طعم مورد علاقه خود را پیدا کنید.

نعناع سیب (Mentha suaveolens) همانطور که از نام آن انتظار دارید، طعم میوه ای تازه را با نعناع ترکیب می کند.

نعناع شکلاتی (Mentha x piperita ‘Chocolate’) طعم و رایحه شکلاتی ملایمی دارد.

نعناع لیمو (Mentha x piperita f. citrata) طعم ته رنگ مرکباتی را ارائه می دهد.

نعناع فلفلی (Mentha x piperita) طعمی زننده دارد و در چندین رقم رنگارنگ وجود دارد.

نعناع (Mentha spicata) نیز در چندین رقم، از جمله “کنتاکی کلنل” که برگ های بزرگ و خوش طعمی دارد، وجود دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن