کاشت هسته خرما

خرما چیست؟

نخل خرما درختانی از تیره Arecaceae است که میوه های شیرین و هسته داری به نام خرما می دهد. درخت خرما بومی مناطقی از خاورمیانه مانند عربستان سعودی، ایران و عراق است. این درختان در آب و هوای گرم رشد می کنند و امروزه در جزایر قناری، مکزیک و در ایالت های کالیفرنیا، فلوریدا و آریزونا آمریکا رشد می کنند. نخل خرما منحصر به فرد است زیرا گیاه نر یا ماده است و برای میوه دادن نیاز به گرده افشانی متقابل دارد.

خرما میوه ای لذیذ است که روی گیاهانی به نام نخل خرما رشد می کند که هوای گرم را دوست دارند. تا زمانی که به آنها آفتاب زیادی بدهید، در داخل خانه به خوبی رشد می‌کنند، اگرچه سال‌ها طول می‌کشد تا میوه بدهند. تنها چیزی که نیاز دارید خرما، خاک گلدان و ظرفی برای شروع رشد دانه هایتان است. با کمی زمان و مراقبت، سال به سال گیاهان خرمای زیبایی خواهید داشت.

7 نوع خرمای محبوب:

برای شروع کاشت درخت خرما می توانید از دانه های هر نوع خرما استفاده کنید. در اینجا پنج مورد از رایج ترین خرمایی هایی که ممکن است در سوپرمارکت ها مشاهده کنید، آورده شده است.

  1. مضافتی: مضافتی خرمای متوسط با طعمی شیرین و بافتی نرم و گوشتی است. این خرما دارای پوست مشکی، براق و تقریبا نازک است. این خرما شیره ی زیادی دارد.
  2. خرما پیارم: یکی از خرماهای بسیار خوب و با ارزش در ایران است که به کشورهای دیگر صادر می شود. این خرما تقریبا نیمه خشک است و دارای پوستی قهوه ای می باشد.
  3. چیپس خرما: این خرما از خرمای کبکاب تولید می شود و بدون هسته است.
  4. خرما خاصوئی: یکی از خرماهای خوب ایران که بیشتر در شهر بوشهر، جم، عسلویه و… تولید می شود.
  5. خرما کبکاب: از انواع خرماهای صادراتی است که به صورت دو نوع خارک و رطب می باشد. رنگ آن زرد تا قهوه ای تیره است.
  6. خرما ربی
  7. خرما زاهدی

شرایط رشد هسته خرما در گلدان و خانه:

    نور: نخل خرما درخشان‌ترین نوری را که می‌توان برایش فراهم کرد، از جمله آفتاب کامل، دوست دارد.

    آب: نخل‌های خرما، زمانی بهترین عملکرد را دارند که کمی در سمت خشک نگه داشته شوند. این گیاهان معمولاً از مناطق خشک هستند و نسبت به آبیاری بیش از حد حساس هستند.

    خاک: مخلوطی بر پایه پیت با مواد زیادی برای زهکشی عالی است. نخل ها از زهکشی خوب برای جلوگیری از ریزش ریشه ها قدردانی می کنند.

    کود: در طول فصل رشد یک یا دو بار با کود مایع ضعیف تغذیه کنید و در زمستان اصلاً تغذیه نکنید. از کمبودهای بالقوه منیزیم، پتاسیم و منگنز آگاه باشید که می تواند باعث زردی و زوال برگ شود. این مواد مغذی را هر چند ماه یکبار مصرف کنید.

تکثیر هسته خرما:

نخل خرما از بذر پرورش می یابد، بنابراین بعید است که پرورش دهنده خانگی تکثیر زیادی انجام دهد. هنگامی که با یک بذر خرما مواجه شدید، بدانید که آنها الگوی جوانه زنی عجیبی دارند که به آن جوانه زنی از راه دور می گویند. این بدان معنی است که نهال خرما با فاصله کمی از بذر واقعی از خاک بیرون می آید. بذرها را نباید به خصوص عمیق کاشت و انتظار می رود که جوانه زنی حداقل چند هفته طول بکشد.

گلدان مجدد هسته خرما:

همه گونه های نخل خرما، به خوبی در گلدان بسته می شوند، بنابراین گلدان مجدد گیاهان بالغ باید فقط یک سال در میان انجام شود. برای کسانی که اجازه می‌دهند گیاهان بیش از حد طولانی بمانند، اما هنوز هم نخل با ریشه‌های قوی دارند، بدانید که اگر از پلاستیک استفاده کنید، گلدان در نهایت می‌شکند. هنگام گلدان مجدد مراقب خارهای گیاه باشید و از دستکش استفاده کنید.

چگونه هسته خرما را پرورش دهیم:

1. چند عدد خرما را از وسط نصف کنید تا دانه ها خارج شوند. میوه های تازه خرما را از خواربار فروشی محل خود بخرید تا دانه ها را تهیه کنید. خرماها را نصف کنید و دانه های درشت را بیرون بیاورید تا در فرآیند جوانه زدن استفاده کنید.بهتر است از حداقل 4 تا 5 هسته خرما فقط در صورتی که همه آنها جوانه نزنند استفاده کنید. به راحتی می توان خرما را فقط با انگشتان خود و با جدا کردن آنها از وسط دو نیم کرد.

کاشت دانه خرما

2. دانه ها را بشویید تا از شر هر گونه تفاله یا میوه اضافی خلاص شوید. دانه ها را زیر آب جاری تمیز نگه دارید تا تمیز شوند. هر چه بذرها تمیزتر باشند، احتمال رشد کپک یا سایر باکتری ها در هنگام جوانه زدن کمتر است.

کاشت دانه خرما

3.بذرها را به مدت 1 تا 2 روز در یک فنجان آب خیس کنید تا جوانه زنی سریع شود. یک فنجان را با آب با دمای اتاق پر کنید و تمام دانه ها را در آن قرار دهید. بگذارید دانه ها حداقل یک یا حداکثر 2 روز در آب بمانند تا پوشش دانه تا حد امکان آب را جذب کند.

کاشت دانه خرما

4.دانه ها را در یک حوله کاغذی مرطوب بپیچید. یک دستمال کاغذی تمیز را با آب تازه مرطوب کنید تا خیس باشد اما چکه نکند. دانه ها را در دستمال کاغذی قرار دهید تا پهن شوند و دستمال کاغذی را تا کنید تا هر طرف هر دانه کاملاً پوشانده شود.

کاشت دانه خرما

5. دستمال کاغذی را چند بار تا کنید تا کوچکتر شود.دستمال کاغذی را در یک کیسه دربسته قرار دهید تا رطوبت نتواند از آن خارج شود. از یک کیسه پلاستیکی یا یک ظرف پلاستیکی استفاده کنید که بتواند محکم بسته شود. حوله کاغذی را با دانه‌ها در کیسه یا ظرف قرار دهید و در آن را ببندید تا هوابند نباشد.

کاشت دانه خرما

6. اگر رطوبت موجود در دستمال کاغذی بتواند از بین برود، دانه های شما خشک می شوند و نمی توانند جوانه بزنند. کیسه را برای چند هفته در یک نقطه گرم و تاریک قرار دهید. قرار دادن کیف خود در یک منطقه گرم به ایجاد رطوبت کمک می کند تا ریشه دانه ها راحت تر جوانه بزنند در حالی که تاریکی به جوانه زدن کمک می کند. حداقل یک یا دو بار در طول این 2 هفته دانه ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هنوز مرطوب هستند.

کاشت هسته خرما در باغچه

7. سعی کنید کیسه یا ظرف را در مکانی قرار دهید که تقریباً 75 درجه فارنهایت (24 درجه سانتیگراد) است تا بهترین نتیجه را داشته باشید. اگر دستمال کاغذی خشک شده است، دوباره آن را با آب مرطوب کنید. ممکن است کیف را در یک کابینت گرم در آشپزخانه خود یا روی طاقچه در یک جعبه سرپوشیده قرار دهید.

کاشت هسته خرما در خانه و گلدان

8. 2 هفته بعد یا زمانی که جوانه ها شروع به رشد کردند دانه ها را بردارید. بعد از گذشت 2 هفته، دانه های خود را بررسی کنید، حوله کاغذی را با دقت باز کنید. به دنبال جوانه های سفیدی باشید که از دانه ها رشد می کنند تا نشان دهید که آماده انتقال به خاک هستند. حتی اگر جوانه ها قبل از پایان 2 هفته شروع به رشد کرده باشند، باز هم اشکالی ندارد که 2 هفته کامل صبر کنید تا قوی تر و قابل مشاهده تر شوند.

  قراردادن هسته خرما در گلدان: 

 1. یک گلدان کوچک را با خاک خرما یا سایر مواد مغذی با زهکشی خوب پر کنید. ظرفی با عرض حداقل 5 اینچ (13 سانتی متر) انتخاب کنید و آن را با خاک گلدان غنی از مواد مغذی پر کنید. از خاکی که مخلوطی از ماسه، ورمیکولیت و پیت ماس ​​در آن باشد استفاده کنید و گلدان را حدود سه پنجم پر کنید.ظرفی را انتخاب کنید که در پایین آن سوراخ هایی داشته باشد تا آب آن خارج شود. نسبت ورمیکولیت و ماسه عالی برای خاک 1:4 یا 1:3 است، در حالی که می توانید 1 قسمت پیت ماس ​​را نیز اضافه کنید. پیت ماس ​​برای تشویق زهکشی در گیاه شما مفید است.

عمق کاشت هسته خرما

2. تورفتگی های کوچکی به فاصله 2 اینچ (5.1 سانتی متر) از یکدیگر در خاک ایجاد کنید. انگشت خود را به داخل خاک فشار دهید تا سوراخ ایجاد شود و عمق آن 0.39 اینچ (0.99 سانتی متر) تا 1 اینچ (2.5 سانتی متر) باشد. سوراخ ها را تقریباً 2 اینچ (5.1 سانتی متر) از یکدیگر باز کنید تا دانه ها فضای کافی برای رشد داشته باشند. دانه ها نیز باید 2 اینچ (5.1 سانتی متر) از کنار گلدان فاصله داشته باشند.

عمق کاشت هسته خرما

3. هر دانه را در یک سوراخ قرار دهید و روی آن را با خاک بپوشانید. هر دانه را به آرامی در سوراخی متفاوت قرار دهید و جوانه را به جای پایین به سمت بالا در خاک قرار دهید. روی هر دانه خاک بپاشید تا کاملاً پوشانده شوند و آن را به آرامی بمالید. جوانه سفید جایی است که برگها در نهایت شروع به رشد می کنند.

4. گلدان را در محلی قرار دهید که نور خورشید صبحگاهی زیاد باشد. خرما عاشق نور خورشید است و باید در مکانی قرار گیرد که هر روز آفتاب زیادی داشته باشد. گلدان را نزدیک پنجره ای قرار دهید که در صورت امکان چندین ساعت نور خورشید صبحگاهی دریافت می کند و اگر نه، در جایی که بعد از ظهرها آفتاب زیادی دارد.

کاشت هسته خرما در خانه و گلدان

5. هر بار که خاک خشک شد آن را خیس کنید. وقتی برای اولین بار بذرها را در خاک قرار دادید، خاک را کاملاً آبیاری کنید تا مطمئن شوید که همه آن مرطوب است. هر روز خاک را بررسی کنید تا با قرار دادن انگشت خود در آن برای آزمایش رطوبت، ببینید آیا خشک شده است یا خیر. اگر احساس خشکی کرد، دوباره آن را عمیقاً آبیاری کنید تا آب تا ریشه ها برسد. زمانی که خاک هنوز مرطوب است از آبیاری آن خودداری کنید زیرا می تواند منجر به خیس شدن ریشه ها شود. اگر 1 سانتی متر (0.39 اینچ) بالای خاک خشک است، زمان آبیاری آن فرا رسیده است.

عمق کاشت هسته خرما

6. دانه های جوانه زده را به گلدان بزرگتری منتقل کنید وقتی ریشه ها گرفتار شدند. همانطور که دانه های خرما شروع به رشد می کنند، متوجه خواهید شد که ریشه ها از سوراخ های گلدان شروع به رشد می کنند و این نشان می دهد که زمان آن رسیده است که آنها را در گلدان بزرگتری قرار دهید. هنگامی که این اتفاق افتاد، گلدان بزرگتری را با همان خاکی که بار اول استفاده کردید پر کنید، ریشه خرما را به آرامی از گلدان قدیمی خارج کرده و داخل گلدان جدید کنید و خرما و خاک را کاملاً آبیاری کنید.

کاشت هسته خرما در خانه و گلدان

7. گلدان باید حداقل 4 اینچ (10 سانتی متر) پهن تر باشد. هر هفته یا دو هفته، گلدان را بردارید و ببینید که آیا ریشه ها از سوراخ ها بیرون آمده اند یا خیر. ممکن است لازم باشد گیاه را چندین بار در طول عمرش انتقال دهید. یک سوراخ در بالای خاک برای قرار دادن ریشه ها ایجاد کنید.

اگر نخل خرما برای گلدان بزرگ شد، آن را به زمین پیوند بزنید. تا زمانی که در آب و هوای به اندازه کافی گرم زندگی می کنید، می توانید گیاه خرما خود را به خارج از منزل منتقل کرده و در زمین بکارید. شما باید یک نقطه آفتابی را انتخاب کنید و یک سوراخ به اندازه کافی بزرگ برای نگه داشتن ریشه های گیاه حفر کنید. گیاه را از گلدان بیرون بیاورید و در سوراخ قرار دهید، سپس آن را با خاک پر کنید.

کاشت هسته خرما

به خاطر داشته باشید که با گذشت زمان، ارتفاع درختان خرما به 50 فوت (15 متر) می رسد. مکانی را انتخاب کنید که به درخت فضای زیادی برای رشد بدهد!

8. 7-8 سال صبر کنید تا میوه ها رشد کنند. کمی زمان می برد تا دانه های خرما به اندازه کافی بلند و قوی شوند تا میوه دهند. به آبیاری و مراقبت از گیاه خرما خود ادامه دهید تا شاهد بزرگتر شدن آن باشید. پس از تقریباً 7 یا 8 سال از زمانی که بذر را کاشتید، گیاه خرمای شما باید میوه‌ای برای خوردن شما تولید کند.

9. هر زمان که لایه بالایی خاک خشک شد به گیاه خرما آبیاری کنید و به آن دسترسی زیادی به نور خورشید بدهید.

10. اگر متوجه شدید که ریشه ها از ته گلدان رشد می کنند، گیاه را به گلدان بزرگتر با خاک تازه منتقل کنید.

نحوه برداشت خرما از نخل خرما:

درخت خرمای شما باید به قدری رشد کرده باشد که بتوانید از آن میوه ی خوشمزه خرما را برداشت کنید. اگه قد درخت بسیار بلند بود میتوانید از دوستان خود کمک بگیرید.

میوه های خرما را در طول رشدشان بررسی کنید و زمانیکه به رنگ قهوه ای تیره تا سیاه رسیدند میتوانید آنها را برداشت کنید. برای برداشت خرما یک ساقه خرما را ببرید. خرمای رسیده آمادگی برداشت را دارد و ساقه ی آن به راحتی کنده می شود. خرماهایی که هنوز رسیده اند را در آفتاب بگذارید تا برسند. خرماهای برداشت شده را میتوانید با آب شستشو دهید تا تمیز شوند. خرما میتواند در یخچال نگهداری شود. 

بذر پیاز قرمز
بذر پیاز قرمز
بهترین بذر خربزه
بهترین بذر خربزه زودرس
بهترین بذر هویج
بذر هویج ایرانی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن