پیشگیری از سرمازدگی درختان

جلوگیری از سرمازدگی صیفی جات، درختان و نهال با روش های گوناگون:

بدون شک بهار برای باغبان‌ها هیجان‌انگیزترین فصل سال است.  قبل از اینکه یک بسته بذر را باز کنید، باید مطمئن شوید که خاک شما به اندازه کافی گرم است و یخبندان دیرهنگام تلاش شما را مختل نمی کند. در اینجا راه حل هایی برای پیشگیری از یخ زدگی نهال و درختان آورده شده است که به توضیح آنها می پردازیم.

تهدید یخبندان معمولاً در طول شب زمانی اتفاق می‌افتد که دما به اندازه‌ای پایین می‌آید که رطوبت روی برگ‌ها و جوانه‌های گیاه منجمد شود.

نکته ی مهم در این رابطه: مطمئن شوید که خاک شما به خوبی آماده شده است سلامت گیاه شما با خاکی که در آن رشد می کند شروع می شود و اگر خاک به خوبی برای سرمای آینده آماده نشود، گیاهان آسیب خواهند دید. خاک شما باید سست، حاصلخیز و به خوبی آبیاری شود. اگر خاک متراکم باشد، گرما را برای افزایش دمای اطراف ریشه های گیاه شما منتشر نمی کند. همچنین توصیه می شود خاک را با مقدار مناسبی از مالچ یا پوشش سنگی عایق بندی کنید. هنگامی که از مالچ استفاده می شود، خاک را عایق نگه می دارد تا گیاهان را از تغییرات شدید دما محافظت کند.

آب گیاهان شب قبل از یخبندان: این ممکن است غیر شهودی به نظر برسد، اما آبیاری شب قبل از یخبندان می تواند به افزایش دمای خاک شما کمک کند. انجام این کار باعث می شود گیاهان گرمتر شوند و کمتر از دمای انجماد رنج ببرند. خاک در دمای گرمتر از هوای اطراف خود رطوبت را آزاد می کند.

روشهای جلوگیری از سرمازدگی درختان:

چندین روش برای جلوگیری از سرمازدگی درختان وجود دارد که ما در اینجا به 15 مورد اشاره می کنیم:

1-گرم کردن خاک

پس از یک زمستان طولانی و سرد، مدتی طول می کشد تا خاک به اندازه کافی برای کاشت گرم شود. بسترهای مرتفع به لطف شرایط زهکشی آزاد در آنها سریعتر گرم می شوند، بنابراین اگر بسترهای مرتفع دارید، اولین کاشت خود را از اینجا شروع کنید.

پیشگیری از سرمازدگی صیفی جات
پیشگیری از سرمازدگی درخت

هر خاکی را می توان با پوشاندن آن با پلاستیک سیاه، پوشش های ردیفی یا مواردی از این قبیل گرم کرد. این تکنیک به ویژه برای خاک های سنگین یا رسی که رطوبت زیادی را حفظ می کنند، مفید است. پلاستیک سیاه بهترین عملکرد را دارد زیرا رنگ های تیره نور خورشید را بیشتر جذب می کنند و شرایط گرم تری را در زیر ایجاد می کنند. حداقل یک هفته قبل از کاشت، پلاستیک را روی زمین بگذارید تا دمای خاک تا چند درجه افزایش پیدا کند و تفاوت را برای کاشت‌های اولیه ایجاد می‌کند.

از روکش های ردیفی یا پشم گوسفند نیز می توان برای کمک به ایجاد محیطی گرمتر در زیر آنها استفاده کرد. شما باید هر پوششی را محکم در جای خود محکم کنید تا از باد کردن آن جلوگیری کنید. یا آن را در فواصل زمانی معین پایین بیاورید (میخ های U شکل بهترین هستند.

جهت خرید بذر هندوانه هیبرید اینجا کلیک کنید.

2-حفاظت از نهال

نهال ها و گیاهان جوان از برخی محافظت های اولیه بسیار سود می برند، به ویژه هنگامی که گیاهان حساسی مانند بذر گوجه فرنگی فضای باز به تازگی کاشته شده باشند، یا جایی که شب ها هنوز کاملا سرد است.

روی بلوک‌ها یا ردیف‌هایی از نهال‌های جوان که اخیراً کاشته شده‌اند، پلاستیک شفاف یا پشم گوسفند را بپوشانید. گیاهان منفرد را می توان با مربع هایی از پلاستیک یا پشم گوسفند برش خورده محافظت کرد.

روش دیگر، خودتان را از بطری های پلاستیکی شفاف نوشیدنی بسازید. به سادگی یک بطری را با استفاده از قیچی تیز به دو نیم کنید، سپس نیمه بالایی را روی گیاه خود قرار دهید. در روزهای آفتابی درب را بسته نگه دارید یا زمانی که هوای سرد پیش بینی می شود آن را ببندید. قسمت های زیرین را دور نریزید – از آن ها نیز می توان استفاده کرد، اگرچه ممکن است بخواهید برای تهویه یک سوراخ در پایه ایجاد کنید. با فشار دادن آنها به داخل خاک یا با نگه داشتن آنها با عصا، از باد کردن آنها جلوگیری کنید.

3-استفاده از بطری های آب برای تابش گرما

جلوگیری از سرمازدگی بذر و نهال
جلوگیری از سرمازدگی بذر و نهال

همچنین می توانید از بطری ها برای محافظت از گیاهان جوان با پر کردن آنها با آب و سپس گیاهان اطراف استفاده کنید. آب موجود در بطری ها در طول روز گرما را جذب می کند و سپس در شب آن را آزاد می کند و هوای اطراف گیاهان شما را گرم می کند. این تکنیک به ویژه در گلخانه ها یا تونل های سرد، جایی که گرمای اضافی می‌تواند به گیاهان لطیفی مانند بذر گوجه گلخانه ای کمک کند تا به سرعت پس از کاشت مستقر شوند، مؤثر است.

همچنین می توانید در شب های سرد بطری های پلاستیکی را با آب داغ پر کنید تا از نهال های آسیب پذیر محافظت کنید. نهال های خود را در یک مکان محدود جمع کنید. حالا بطری های به اندازه گالن را با آب داغ پر کنید و آنها را در کنار نهال های خود قرار دهید. فضای کافی در اطراف بطری بگذارید تا گرما خارج شود و از گرم شدن بیش از حد نهال های مجاور جلوگیری کنید. یا درب را محکم ببندید. گرمای تابش شده از بطری دمای داخل را تا چند درجه افزایش می دهد.

4-جعبه های پلی استایرن برای جلوگیری از سرمازدگی درخت

جلوگیری از سرمازدگی نهال
جلوگیری از سرمازدگی نهال

جعبه های پلی استایرن، مانند جعبه های مورد استفاده در بازارهای ماهی، ظروف نهال بسیار خوبی را می سازند. دیوارهای سفید نور را به داخل جعبه بازتاب می دهند و رشد قوی و یکنواخت را تشویق می کنند، در حالی که خواص عایق پلی استایرن از نهال های شما در برابر نوسانات شدید دما محافظت می کند. در یک شب بسیار سرد، می توانید به سادگی درب آن را باز کنید، یا یک ورق شیشه یا یک لایه پشم گوسفند دو برابر شده را روی آن قرار دهید.

بهتر است یک قاب قابل حمل با سوراخ کردن لوله های پلاستیکی در گوشه های جعبه ایجاد کنید. سپس به سادگی پلاستیک روکش ردیفی از پشم گوسفند را روی قسمت بالایی بکشید تا سقفی با قابلیت نصب آسان ایجاد کنید.

اگر نکات مفید دیگری دارید، لطفاً آنها را در بخش نظرات زیر به اشتراک بگذارید – ما دوست داریم آنها را بشنویم!

جهت خرید بذر ملون اینجا کلیک کنید!

پیش از کاشت درختان به نکات زیر دقت کنید:

انتخاب صحیح زمین و محدوده ی کشت برای پیشگیری از سرمازدگی درخت ها:

پرورش دهندگان معمولاً می دانند که برخی از نقاط بیشتر از سایرین در معرض آسیب سرمازدگی هستند. اولین قدم در انتخاب مکان برای کاشت جدید این است که با مردم محلی در مورد اینکه چه محصولات و گونه هایی برای منطقه مناسب است صحبت کنید. به طور معمول، نقاط کم ارتفاع در توپوگرافی محلی دارای دمای سردتر و در نتیجه آسیب بیشتری هستند. با این حال، گاهی اوقات آسیب می تواند در یک بخش از یک منطقه کشت شده رخ دهد و نه در قسمت دیگر، بدون تفاوت توپوگرافی ظاهری. در برخی موارد، این ممکن است به دلیل تفاوت در نوع خاک باشد که می تواند بر هدایت و ذخیره گرما در خاک تأثیر بگذارد. خاک های شنی خشک بهتر از خاک های رسی سنگین خشک گرما را انتقال می دهند و هم بهتر از خاک های آلی (پیت) گرما را انتقال داده و ذخیره می کنند. زمانی که میزان آب نزدیک به ظرفیت مزرعه ای باشد (یعنی یک یا دو روز پس از خیس شدن کامل خاک)، خاک ها شرایطی دارند که برای انتقال و ذخیره گرما مطلوب ترین شرایط را دارند. با این حال، خاک های آلی بدون توجه به محتوای آب، انتقال و ذخیره حرارت ضعیفی دارند.

پیشگیری از سرمازدگی محصول
پیشگیری از سرمازدگی محصول

هنگام انتخاب مکان در یک منطقه مستعد یخبندان، از کاشت در خاک های ارگانیک خودداری کنید. هوای سرد متراکم تر از هوای گرم است بنابراین، باید از کاشت در نقاط کم ارتفاع و سرد خودداری کرد، مگر اینکه روش‌های حفاظت فعال مقرون‌به‌صرفه در استراتژی مدیریت بلندمدت گنجانده شود. این هم در مقیاس منطقه ای و هم در مقیاس مزرعه مهم است. به عنوان مثال، در مقیاس منطقه ای، کف دره ها در نزدیکی رودخانه ها معمولا سردتر از شیب های بالا هستند. این نقاط را می‌توان از روی نقشه‌های توپوگرافی، با جمع‌آوری داده‌های دما و با مکان‌یابی نقاطی که ابتدا مه‌های سطح پایین زمین تشکیل می‌شوند، شناسایی کرد. نقاط کم ارتفاع به طور مداوم در طول سال شب های سردتری دارند، زمانی که آسمان صاف و باد ضعیف است. بر این اساس، اندازه گیری دما برای شناسایی نقاط سرد را می توان در هر زمانی از سال انجام داد. کاشت محصولات برگریز در شیب هایی که به دور از خورشید هستند، شکوفه های بهار را به تاخیر می اندازد. درختان نیمه گرمسیری بهتر است در شیب های رو به خورشید کاشته شوند، جایی که خاک و محصول می توانند انرژی مستقیم بیشتری از نور خورشید دریافت و ذخیره کنند.

زهکشی هوای سرد برای جلوگیری از سرمازدگی 

 درختان، بوته‌ها، تپه‌های خاک، پشته‌های یونجه و حصارها گاهی اوقات برای کنترل جریان هوا در اطراف مناطق کشاورزی استفاده می‌شوند و قرارگیری مناسب می‌تواند بر پتانسیل آسیب سرمازدگی تأثیر بگذارد. مطالعه دقیق نقشه های توپوگرافی اغلب می تواند از مشکلات عمده خسارت سرمازدگی جلوگیری کند. همچنین، استفاده از بمب های دودزا یا سایر دستگاه های تولید دود برای مطالعه جریان هوای سرد در شیب پایین در شب می تواند آموزنده باشد. این مطالعات باید در شب هایی با ویژگی یخبندان تشعشعی انجام شود، اما نه لزوماً زمانی که دما زیر صفر است. هنگامی که الگوی جریان زهکشی هوای سرد شناخته شد، قرار دادن صحیح موانع انحراف می تواند درجه بالایی از حفاظت را فراهم کند. اگر یک محصول از قبل در یک نقطه سرد وجود داشته باشد، چندین روش مدیریتی وجود دارد که ممکن است به کاهش احتمال آسیب سرمازدگی کمک کند. هر گونه مانعی که مانع از زهکشی هوای سرد از یک محصول می شود باید برداشته شود. این موانع ممکن است پرچین ها، حصارها، عدل های یونجه یا پوشش گیاهی متراکم واقع در سمت پایین زمین باشد.

پیشگیری از سرمازدگی محصول
پیشگیری از سرمازدگی محصول با زهکشی هوا

تسطیح زمین گاهی اوقات می تواند زهکشی هوای سرد را از طریق یک محصول بهبود بخشد به طوری که هوای سرد ورودی همچنان از طریق محصول عبور کند. خطوط ردیفی در باغ‌ها و تاکستان‌ها باید به گونه‌ای باشد که زهکشی هوای سرد طبیعی از محصول را فراهم کند. علف و انواع گیاه در نواحی شیب دار از یک محصول می تواند هوا را سردتر کرده و زهکشی هوای سرد را به محصول افزایش دهد. دمای هوا که در تاکستان‌های انگور و باغ‌های مرکبات با بقایای گیاهی یا پوشش علف اندازه‌گیری می‌شود، بسته به شرایط خاک و آب و هوا، معمولاً بین 0 تا 0.5 درجه سانتی‌گراد سردتر از تاکستان‌های انگور و باغ‌های مرکبات با خاک خالی است. بدون وجود محصول، احتمالاً تفاوت ها بیشتر خواهد بود. بنابراین، داشتن شیب خاک برهنه از یک محصول به طور کلی منجر به دمای هوای بالاتر بر روی خاک شیب‌دار و احتمال کمتری برای زهکشی هوای سرد به محصول می‌شود.

برای خرید بذر گوجه فرنگی گلخانه ای کلیک کنید

درختان سایبان برای درختان

در کالیفرنیای جنوبی، پرورش دهندگان، کاشت مرکبات و نخل خرما را به صورت مخلوط انجام می دهند، تا حدی به این دلیل که نخل خرما تا حدودی از یخ زدگی درختان مرکبات را محافظت می کند. از آنجایی که خرما محصولی قابل فروش نیز دارد، این روشی کارآمد برای محافظت در برابر سرما بدون متحمل شدن زیان اقتصادی مربوطه است. در آلاباما، برخی از پرورش دهندگان درختان کاج را با کاشت های نارنگی کوچک کاشتند و درختان کاج تشعشعات موج بلند رو به پایین را افزایش می دهند و از محصولات محافظت می کنند. همچنین درختان سایه دار برای محافظت از گیاهان قهوه در برابر آسیب سرمازدگی در برزیل استفاده می شود.

کود برای جلوگیری از سرمازدگی درختان

 درختان ناسالم بیشتر مستعد آسیب سرما هستند و کوددهی باعث بهبود سلامت گیاه می شود. همچنین درختانی که به درستی کوددهی نشده اند در پاییز زودتر برگ های خود را از دست می دهند و در بهار زودتر شکوفا می شوند که این امر حساسیت به سرمازدگی را افزایش می دهد. با این حال، رابطه بین مواد مغذی خاص و افزایش مقاومت مبهم است و حاوی بسیاری از تناقضات و تفسیرهای جزئی است. به طور کلی، کوددهی نیتروژن و فسفر قبل از یخبندان رشد را تشویق می کند و حساسیت به سرما را افزایش می دهد. برای افزایش سخت شدن گیاهان، از مصرف کود نیتروژن در اواخر تابستان یا اوایل پاییز خودداری کنید. با این حال، فسفر برای تقسیم سلولی نیز مهم است و بنابراین برای بازیابی بافت پس از انجماد مهم است. پتاسیم اثر مطلوبی بر تنظیم آب و فتوسنتز در گیاهان دارد. با این حال، محققان در مورد مزایای پتاسیم برای محافظت در برابر سرما اختلاف دارند.

کوددهی جهت جلوگیری از سرمازدگی
کوددهی جهت جلوگیری از سرمازدگی

هرس مناسب برای جلوگیری از سرما زدگی درخت انگور

هرس دیررس برای انگور برای به تاخیر انداختن رشد و شکوفه دادن توصیه می شود. ابتدا هرس شاخه های پایین انگور و سپس بازگشت به هرس شاخه های بالاتر عمل خوبی است زیرا شاخه های پایینی بیشتر در معرض آسیب هستند. هرس انگور برای بالا بردن میوه بالاتر از سطح زمین محافظت می کند زیرا دما در شب های یخبندان معمولاً با ارتفاع افزایش می یابد. هرس اواخر پاییز مرکبات منجر به فعالیت فیزیولوژیکی بیشتر در فصل یخبندان زمستانی می شود. هرس مرکبات باید قبل از فصل سرما کامل شود. به عنوان مثال، آسیب جدی در مرکبات مشاهده شده است که در ماه اکتبر، زمانی که یخ زدگی در دسامبر رخ داد، در بالای آن قرار گرفتند. اگر درختان برگ ریز در آب و هوای سردی رشد می کنند که به جوانه های خفته آسیب برساند، نباید درختان را هرس کرد. در غیر این صورت هرس درختان برگریز را می توان با مشکلات کمی انجام داد.

پوشش های گیاهی مناسب جهت مقاوم سازی درخت

 معمولاً از پوشش های کاهی قابل جابجایی و مواد مصنوعی استفاده می شود. به دلیل هزینه های نیروی کار، این روش عمدتاً در کاشت های کوچک گیاهان کوتاه استفاده می شود. گاهی اوقات، مشکلات بیماری به دلیل کمبود تهویه رخ می دهد. گاهی اوقات از پلاستیک های پلی پروپیلن بافته شده و ریسیده شده برای محافظت از محصولات با ارزش بالا استفاده می شود. درجه حفاظت بسته به ضخامت پلاستیک از حدود 1 درجه سانتیگراد تا 5 درجه سانتیگراد متغیر است. پلاستیک سفید گاهی برای برخی محصولات خاص استفاده می شود اما برای محصولات میوه و سبزیجات استفاده نمی شود. مشاهده شده است که پوشش جزئی انگور با پلی اتیلن سیاه باعث افزایش دمای هوا در کنار شاخ و برگ تا 1.5 درجه سانتیگراد می شود. با این حال، پلاستیک شفاف به طور کلی موثرتر است.

پرهیز از کشت خاک

 کاشت خاک باعث ایجاد فضاهای هوا در خاک می شود و در دوره های مستعد یخبندان باید از آن اجتناب کرد. هوا رسانای حرارتی ضعیفی است و گرمای ویژه کمی دارد، بنابراین خاک هایی با فضای بیشتر و بزرگتر تمایل به انتقال و ذخیره گرمای کمتری دارند. اگر خاکی کشت شود، فشرده سازی و آبیاری خاک باعث بهبود انتقال و ذخیره گرما می شود.

آبیاری برای اجتناب از سرمازدگی درخت ها

روشهای پیشگیری از سرمازدگی محصولات
روشهای پیشگیری از سرمازدگی محصولات

هنگامی که خاک خشک است، فضاهای هوایی بیشتری وجود دارد که از انتقال و ذخیره گرما جلوگیری می کند. بنابراین، در سال های خشک، حفاظت از سرما با مرطوب کردن خاک های خشک بهبود می یابد. خیس کردن عمیق خاک ضروری نیست زیرا بیشتر انتقال حرارت و ذخیره سازی روزانه در 30 سانتی متر بالا انجام می شود. خیس کردن خاک اغلب باعث تیره شدن آن می شود و جذب تابش خورشیدی را افزایش می دهد. با این حال، زمانی که سطح مرطوب است، تبخیر نیز افزایش می‌یابد و تلفات انرژی ناشی از تبخیر باعث متعادل شدن مزایای جذب بهتر تابش می‌شود. بهتر است خاک های خشک را قبل از وقوع یخبندان خیس کنید تا آفتاب بتواند خاک را گرم کند.

برای خرید بذر خیار گلخانه ای کلیک کنید!

حذف محصولات پوششی

برای محافظت غیرفعال در برابر سرما، بهتر است تمام پوشش گیاهی (محصولات پوششی) از باغات و تاکستان ها حذف شود. حذف گیاهان پوششی باعث افزایش جذب تشعشعات توسط خاک می شود که انتقال و ذخیره انرژی را بهبود می بخشد. گیاهان پوششی همچنین به داشتن غلظت بالاتری از باکتری های فعال هسته یخ (INA) نسبت به بسیاری از محصولات باغی و انگور معروف هستند، بنابراین وجود پوشش گیاهی در کف باغات و تاکستان باعث افزایش غلظت باکتری INA در محصول می شود و در نتیجه احتمال آسیب سرمازدگی را افزایش می دهد. . به طور کلی چمن زنی، کشت و سم پاشی با علف کش ها روش هایی برای حذف پوشش گیاهی کف هستند. در صورت امکان، گیاه پوششی باید به قدر کافی زود حذف شود تا بقایای آن تجزیه شود یا پوشش گیاهی بریده شده، باید حذف شود. برای علف های بلندتر از حدود 5 سانتی متر، تفاوت کمی در دمای سطح کف باغ وجود دارد. حداقل اختلاف دمای سطح کف باغ تا 2 درجه سانتیگراد بین خاک و علف 5 سانتی متری گزارش شده است. با این حال، اختلاف دمای هوا احتمالاً کمتر از 2 درجه سانتیگراد است. کشت باید قبل از فصل یخبندان به خوبی انجام شود و خاک باید فشرده شده و پس از کشت آبیاری شود تا انتقال حرارت و ذخیره سازی بهتر شود. موثرترین روش استفاده از علف کش ها برای از بین بردن پوشش گیاهی کف یا کاهش رشد است. باز هم، این کار باید قبل از دوره مستعد یخبندان انجام شود.

برای آشنایی با بذر بادمجان گلخانه ای و ارقام آن کلیک کنید!

پوشاندن درخت برای جلوگیری از سرمازدگی

پوشاندن درخت برای جلوگیری از سرمازدگی
پوشاندن درخت برای جلوگیری از سرمازدگی

 پوشش های پلاستیکی اغلب برای گرم کردن خاک و افزایش حفاظت استفاده می شود. پلاستیک شفاف بیشتر از پلاستیک سیاه خاک را گرم می کند و خیس کردن خاک قبل از استفاده از پلاستیک کارایی را بیشتر می کند. گاهی اوقات از مالچ های رویشی در زمان خواب گیاهان درختی استفاده می شود تا از آسیب به ریشه ها در اثر یخ زدگی جلوگیری شود. با این حال، مالچ های رویشی انتقال گرما را به خاک کاهش می دهند و از این رو محصولات باغی را پس از شکستن جوانه ها مستعد سرمازدگی می کنند. به طور کلی، مالچ های رویشی فقط برای مکان هایی توصیه می شود که یخ زدگی مشکل ساز باشد. برای باغ‌های غیر برگ‌ریز، هرس کردن درختان باعث انتقال بهتر تشعشع به خاک زیر درختان می‌شود و می‌تواند حفاظت را بهبود بخشد.

کنترل باکتری

برای انجماد، فرآیند تشکیل یخ عمدتاً با حضور باکتری INA آغاز می شود. هر چه غلظت باکتری INA بیشتر باشد، احتمال تشکیل یخ بیشتر می شود. پس از تشکیل، در داخل گیاهان از طریق منافذ روی سطح به داخل بافت های گیاهی تکثیر می شود. معمولاً از آفت‌کش‌ها (ترکیبات مس) برای کشتن باکتری‌ها استفاده می‌شود یا از باکتری‌های رقابتی غیر یخ‌ساز فعال (NINA) برای رقابت و کاهش غلظت باکتری‌های INA استفاده می‌شود. با این حال، این روش محافظت در برابر سرما به طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفته است. برای اطلاعات بیشتر به فصل 6 مراجعه کنید.

برای آشنایی با بذر فلفل دلمه ای گلخانه ای و انواع آن اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن